Wikia

AFC Ajax wiki

AFC Ajax in Roemenië

1.174pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share
AFC Ajax in Roemenië
Roemenië.png
Ajacieden Cristian Chivu
Roemenië vlag.png
"Ik heb het wel eens tegen mijn vriend Cristian Chivu gezegd; Ik heb weliswaar bij Barcelona en Real Madrid gespeeld, maar ben toch jaloers op je. Jij hebt namelijk wél bij Ajax gespeeld en ik niet."
—Gheorghe Hagi, de beste Roemeense voetballer ooit, tegen Ajax TV in september 2012 [1][2]

Roemenië is een land dat in het oosten van Europa ligt. Het is tevens het geboorteland van onze voormalige aanvoerder en Ajacied Cristian Chivu.

GeschiedenisEdit

Ajax heeft een mooie geschiedenis met Roemenië. In de Jaren 1930 ging Ajax voor het eerst naar het land om een vriendschappelijk toernooi te spelen. Later kwam Stefan Kovacs naar Ajax om trainer te worden en vervolgens twee Europacups te winnen in de Jaren 1970. In 1999 kwam de eerste speler naar Ajax die uitgroeide tot een publiekslieveling en aanvoerder, genaamd Cristian Chivu. In officiële europese wedstrijden speelde Ajax voor het eerst tegen een Roemeense club genaamd FC Timisoara in het Seizoen 2009/10.

Geschiedenis tussen Ajax en Roemenië04:49

Geschiedenis tussen Ajax en Roemenië

David Endt over FC Timisoara en Roemenië in 2009

Roemeense spelersEdit

# Speler Eredv. Beker NL SC P-O EU I EU III Totaal
W D W D W D W D W D W D W D
1.Roemenië vlag.png Cristian Chivu107138010 14012014313
2.Roemenië vlag.png Nicolae Mitea5311
3.Roemenië vlag.png Bogdan Lobont49040000015000680
4.Roemenië vlag.png George Ogäraru4408020400080660

Cristian Chivu

Van 1999 tot en met 2003 speelde Cristian Chivu voor Ajax 107 competitiewedstrijden, waarin hij dertien keer scoorde. Chivu werd aanvoerder en won in 2002 met Ajax zowel de Eredivisie, de KNVB beker als de Johan Cruijff Schaal. In het seizoen 2003/04 verkaste hij voor achttien miljoen euro naar het Italiaanse AS Roma.

Bogdan Lobont

In 2000 kwam de keeper Bogdan Lobonţ naar Ajax tot het seizoen 2005/06. In zijn tweede seizoen werd hij uitgeleend aan Dinamo Boekarest. Bij zijn terugkeer bij Ajax werd hij eerste keeper, maar door meer blessures en fluctuerende vorm was hij niet de eerste keus voor het daarop volgende jaar.

In het seizoen 2003/04 kwam Nicolae Mitea naar Amsterdam, waar hij tot het seizoen 2007/08 bleef. De eerste twee seizoenen waren succesvol, maar de seizoenen daarna kreeg hij blessures en geen vertrouwen meer van de trainer.

George Ogäraru was een voetballer die van het seizoen 2006/07 tot 2009/10 speelde voor Ajax. Hij werd gezien als een aanwist maar na twee seizoenen werd hij verhuurd en het seizoen daarna kwam hij geen één keer in actie voor Ajax 1.

StageEdit

In 2012 liepen de Roemenen Bogdan Tiru en Iancu Gabriel stage bij de Ajax A1 en Jong Ajax. [3] Bogdan Tiru kwam later terug, samen met zijn landgenoot Cristian Gavra, om nog een stage te lopen. [4]

TrainersEdit

Stefan Kovács, Bobby Harms en Johan Cruijff.jpg

Stefan Kovács, Bobby Haarms en Johan Cruijff

Stefan KovácsEdit

1rightarrow.png Zie voor meer informatie over deze trainer: Stefan Kovács

Nadat de legendarische Rinus Michels na het Seizoen 1970/71 naar FC Barcelona vertrok werd de Roemeen Stefan Kovács zijn opvolger. Kovács was veel losser dan zijn voorganger wat erg werd gewaardeerd door de spelers. Hij won met Ajax tweemaal op rij de Europacup I, één Wereldbeker, één Europese Supercup, twee landskampioenen en één maal de Nationale Beker. wel het bestuur van Ajax als Kovács zelf wilden graag een langere verbintenis aangaan, maar het streng communistische Roemeense bewind stond een langer verblijf in het buitenland niet toe.

Top10 DoelpuntenEdit

  • Top10 Doelpunten Roemenen
Top Tien de Roemenen05:07

Top Tien de Roemenen

Top10 Roemenen uit 2009

  1. Cristian Chivu
  2. Cristian Chivu
  3. Nicolae Mitea
  4. Nicolae Mitea
  5. Nicolae Mitea
  6. Nicolae Mitea
  7. Nicolae Mitea
  8. Nicolae Mitea
  9. George Ogäraru
  10. Cristian Chivu

PrijzenEdit

Wedstrijden tegen Roemeense clubsEdit

Ajax speelde nog maar één maal in een officiële competitie tegen een Roemeense club. In de Jaren 1930 gingen ze wel naar Roemenië voor een vriendschappelijk toernooi.

Ajax tegen Roemeense clubs
Seizoen Competitie R Club T U
Jaren 1930vriendschappelijk Unirea Tricolor Boekarest ??
Venus Boekarest ??
2009/10Europa LeagueGroepFC Timişoara0-01-2
2010/11Vriendschappelijk Rapid Boekarest 1-1

FootnotesEdit

Around Wikia's network

Random Wiki