Wikia

AFC Ajax werd op 18 maart 1900 opgericht als voetbalclub en groeide vervolgens uit tot een van de succesvolste voetbalclubs uit de wereld.

ProfessioneelEdit

1rightarrow.png Zie voor meer informatie: Ajax 1, Jong Ajax
Johan Cruijff.jpg

Johan Cruijff is de beste voetballer die voor AFC Ajax heeft gespeeld.

AFC Ajax is in 1900 als voetbalclub opgericht door een paar vrienden uit Amsterdam. Het gene wat ze niet hadden durfen dromen gebeurde. Ajax werd één van de grootste clubs uit de wereld. Het eerste elftal is het succesvolste team in Nederland met 33 landskampioenschappen en 18 Nationale Bekers. Europees won Ajax 1, het eerste voetbalelftal van AFC Ajax, vier maal de belangrijkste prijs uit Europa: de Europacup I/UEFA Champions League. In 2004 werd AFC Ajax uitgeroepen tot 'Nederlands Beste Club van 50 jaar Betaald Voetba', door de IFFHS werd Ajax uitgeroepen tot de zevende succesvolste voetbalclub van Europa in de 20e eeuw. Van de Gouden Tijd in de jaren 1970 met Johan Cruijff, Sjaak Swarts en Piet Keizer, naar de mooie tijd in de jaren 1980 met Marco van Basten tot aan de Jaren 1990 in het Tijdperk van Gaal waar grote succesen werden beleeft met Dennis Bergkamp, Danny Blind en Jari Litmanen. Momenteel staat Ajax 1 aan de top van de Eredivisie en werd onder Frank de Boer vier maal achter elkaar kampioen van Nederland.

Jong Ajax, vroeger Ajax 2 genoemd, is het tweede elftal van Ajax. Jaren lang speelde Jong Ajax in de Beloften Eredivisie, maar sinds 2013 speelt het tweede elftal professioneel voetbal in de Eerste Divisie, ook wel de Jupiler League genoemd.

Wesrafjohnnigel.jpg

Toptalenten Johnny, Wes, Nigel en Raffie.

AmateurEdit

1rightarrow.png Zie voor meer informatie: Ajax Amateurs

AFC Ajax staat wereldwijd bekend om de bijzondere jeugdopleiding. Bij Ajax is de doorstroom van jeugdspelers een van de belangrijkste gedachtes van de club. Wereldspelers als Johan Cruijff, Marco van Basten, Dennis Bergkamp, Frank de Boer en Rafael van der Vaart kwamen uit de jeugdopleiding van Ajax.

JeugdopleidingEdit

1rightarrow.png Zie voor meer informatie: Jeugdopleiding van Ajax

Daarnaast heeft Ajax een amateur afdeling. Ajax Zaterdag 1 werd in 1983 opgericht, waarna Ajax Zaterdag 2 en Ajax Zaterdag 3 volgden. Tevens heeft Ajax een Ajax Veteranen elftal. Ajax Zaterdag 1 sloeg in de 21e eeuw een nieuwe weg in. Binnen 4 jaar promoveerde Ajax Zaterdag 1 naar de Topklasse, het hoogste amateur niveau in Nederland.

VrouwenEdit

1rightarrow.png Zie voor meer informatie: Vrouwenvoetbal

In mei 2012 werd het bekend dat AFC Ajax zich officieel had aangemeld voor een vrouwenteam in het seizoen 2012/13. Marleen Molenaar werd de Manager vrouwenvoetbal en moest een staf en selectie op de been krijgen. Ed Engelkes werd de eerste trainer van de Ajax Vrouwen. Aan het einde van het seizoen 2013/14 wonnen de Ajax Vrouwen hun eerste hoofdprijs: de KNVB Beker voor vrouwen.

PrijzenkastEdit

Hier moet nog informatie worden toegevoegd

CategorieEdit

AFC Ajax
VoetbalHerenProfessioneelVlag van Amsterdam Ajax 1
Vlag van Amsterdam Jong Ajax
AmateurVlag van Amsterdam Ajax Zaterdag 1
Vlag van Amsterdam Ajax Zaterdag 2
Vlag van Amsterdam Ajax Zaterdag 3
AcademyVlag van Amsterdam Ajax jeugdopleiding
Vlag van Griekenland Ajax Hellas Youth Academy
VrouwenProfessioneelVlag van Amsterdam Ajax Vrouwen
AcademyVlag van Amsterdam CTO Amsterdam Talent Team
HonkbalHerenProfessioneelVlag van Amsterdam Ajax HVA

Around Wikia's network

Random Wiki