Wikia

Op het Ajax-shirt bevinden zich per seizoen verschillende Badges. Per competitie verschillen die badges eveneens.

Eredivisie BadgeEdit

Sinds het seizoen 2005/06 bevind zich op de rechtermouw van het shirt de Eredivisie Badge. Op deze badge staat de naam van één van de goede doelen waar de Sponsorloterij en de Eredivisie samenwerkt. De tekst op de badge verandert soms. [1]

Alleen de kampioen van het vorig seizoen speelt het seizoen daarna met de Gouden Eredivisie Badge. Doordat de badge in 2005 is geïntroduceerd, speelde Ajax pas in het seizoen 2011/12 voor het eerst met de Gouden badge.

Seizoen Badge Tekst v/d sponsor
2005/06Eredivisie Badge 1Johan Cruijff Foundation
2006/07Scoren voor Gezondheid
2008/09Scoren voor Gezondheid
2009/10Scoren voor Gezondheid
2010/11Scoren voor Gezondheid
2011/12KampioensbadgeMeer dan Voetbal
2012/13Meer dan Voetbal
2013/14Meer dan Voetbal
2014/15

Badge of Honour Edit

Badge of Honour Respect

De badge op een Ajax-shirt

De UEFA introduceerde in het seizoen 2001/02 de Badge of Honour. Dit is een badge dat een club op de linkermouw mag bevestigen na het behalen van een vijfde titel of drie titels op rij in de UEFA Champions League inclusief de voorganger Europacup I, met hierin het getal met het aantal behaalde titels. [2] Omdat Ajax drie Europacups op rij won (1971, 1972, 1973) mag het de badge dragen. Het nummer in de badge vormt het getal vier omdat Ajax in het seizoen 1994/95 de UEFA Champions League won.

De badge werd eerst alleen in Europese wedstrijden gedragen, maar vanaf het seizoen 2011/12 draagt Ajax de badge ook in de Eredivisie. In de Europese wedstrijden wordt een badge met 'Respect' toegevoegd. [3] De badge werd voor het seizoen 2012/13 vernieuwd.

Seizoen Badge
2000-12Badge of Honour
2012-nuBadge of honour2

KampioensschildEdit

Kampioensschild

Het kampioensschild

In het seizoen 2013/14 werd Ajax een wedstrijd voor de laatste speelronde voor de vierde keer op rij kampioen. In de laatste speelronde, op 3 mei 2014 in de thuis-wedstrijd tegen N.E.C. Nijmegen, speelde Ajax daarom eenmalig met een Kampioensschild op de borst.

Zie ookEdit

FootnotesEdit

Around Wikia's network

Random Wiki