Wikia

15.jpg

De huidige Ajax 1 selectie

Ajax 1 is het eerste elftal van AFC Ajax. Het team bestaat sinds die oprichting van AFC Ajax in 1900 en is een van de succesvolste elftallen uit de wereld.

Ajax 1 werd voor het eerst kampioen van Nederland in 1918 en is met 33 landskampioenschappen het meest succesvolle elftal van Nederland. Hierdoor draagt Ajax 1 als enige elftal in Nederland drie Gouden Kampioenssterren. Ajax 1 won tevens 18 keer de Nationale Beker, ook dat is een record in Nederland.

Daarnaast won het Gouden Ajax onder leiding van Johan Cruijff in de jaren 1970 drie maal achter elkaar de Europacup I. Met Marco van Basten won Ajax in 1987 de Europacup II en in 1995 won een piepjong Ajax 1 de UEFA Champions League.

SpelersEdit

1rightarrow.png zie voor meer informatie: Lijst van spelers van Ajax 1 (alfabetisch)

Huidige selectieEdit

De huidige selectie van hoofdtrainer Frank de Boer wordt aangevoerd door Davy Klaassen.

GeschiedenisEdit

1rightarrow.png Zie voor meer informatie: Geschiedenis van Ajax 1

AFC Ajax werd op 18 maart 1900 opgericht en daarmee ontstond ook direct de eerste Ajax 1. Voor lange tijd speelden er voornamelijk Amsterdammers is Ajax 1. Het eerste elftal speelde in de eerste jaren in een competitie van de Amsterdamse Voetbal Bond. In 1902 werden ze toegelaten tot de landelijke voetbalbond, de NVB. Ajax 1 wist te promoveren en in 1918 werden ze voor het eerst landskampioen door de Kampioenscompetitie te winnen. In 1954 werd het betaald voetbal geïntroduceerd en Ajax kwam te spelen in de hoogste klasse: Eredivisie.

Na een aantal slechte jaren kwam werd er in 1965 een nieuwe weg ingeslagen en onder leiding van trainer Rinus Michels met de sterspelers Johan Cruijff, Sjaak Swart en Piet Keizer werd Ajax 1 in de jaren 1970 een topteam, dat tegenwoordig bekend staat als het Gouden Ajax. Er werd drie maal achter elkaar de Europacup I gewonnen, waarna Ajax 1 in 1972 de Wereldbeker won en zich het beste elftal van de wereld mocht noemen. Het team uit de jaren '70 werd in 2013 uitgeroepen tot 'Greatest Club Side Ever'. [1]

Eind jaren 1980 bestond Ajax 1 uit een talentvolle groep met jeugdspelers, met namen als Marco van Basten, Frank Rijkaard, John Bosman en Dennis Bergkamp. Onder leiding van Johan Cruijff gooide Ajax 1 hoge ogen en won het in 1987 de Europacup II. Het viel echter uit elkaar maar met Louis van Gaal aan het roer werd er een nieuw Ajax 1 gebouwd met spelers als Frank de Boer, Patrick Kluivert, Jari Litmanen en Edwin van der Sar die in 1995 de UEFA Champions League wisten te winnen.

In de 21e eeuw is Ajax 1 van het Europese toneel verdwenen. In de jaren 2000 heerste rivaal PSV, maar na de Fluwelen Revolutie (2010-2013) van Johan Cruijff waait er weer een frisse wind door de club. Frank de Boer werd de trainer van Ajax 1 en wist vier keer op rij kampioen te worden van Nederland.

PrijzenkastEdit

NationaalEdit

Gouden Kampioenssterren: 3 (1 ster per 10 landstitels)

EuropeesEdit

Mondiaal

VriendschappelijkEdit

Nationaal

Internationaal

1978, 1980, 1985, 1987, 1991, 1992 (Amsterdam 700 Toernooi)
2001, 2002, 2003, 2004 (Amsterdam Tournament)

AwardsEdit

Club awards

Club verkiezingen

Zie ookEdit

AFC Ajax
VoetbalHerenProfessioneelVlag van Amsterdam Ajax 1
Vlag van Amsterdam Jong Ajax
AmateurVlag van Amsterdam Ajax Zaterdag 1
Vlag van Amsterdam Ajax Zaterdag 2
Vlag van Amsterdam Ajax Zaterdag 3
AcademyVlag van Amsterdam Ajax jeugdopleiding
Vlag van Griekenland Ajax Hellas Youth Academy
VrouwenProfessioneelVlag van Amsterdam Ajax Vrouwen
AcademyVlag van Amsterdam CTO Amsterdam Talent Team
HonkbalHerenProfessioneelVlag van Amsterdam Ajax HVA

FootnotesEdit

  1. FourFourTwo roept Gouden Ajax uit tot beste team ooit, FourFourTwo/Ajaxshowtime.com
  2. Sportploeg van het Jaar, NOC-NSF officiële site

Around Wikia's network

Random Wiki