Wikia

AFC Ajax wiki

Blind familie

1.174pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share
Daley Danny Blind.jpg

Daley en Danny Blind in seizoen 2009/10

De Familie Blind bestaat uit vader Danny en zoon Daley. Danny kwam in de late Jaren 1980 bij Ajax spelen, en won als aanvoerder alle Europese hoofdprijzen die er te winnen vielen. Zijn zoon Daley speelt momenteel in Ajax 1 als onderdeel van het kampioensteam van Frank de Boer, de voormalig speler die samen met Danny speelde in de jaren 1990.

GeschiedenisEdit

Aanvoerder DannyEdit

DannyCL.png

Danny Blind met de UEFA Champions League 1995

Danny Blind kwam in 1986 van Sparta Rotterdam over naar Ajax. De onbekende verdediger werd gehaald door niemand minder dan Johan Cruijff. Zijn eerste grote succes met Ajax was de winst van de Europacup II in 1987. Danny groeide uit tot aanvoerder van het team onder leiding van Louis van Gaal, dat in de jaren 1990 de Europese velden domineerde. In 1995 werd de UEFA Champions League gewonnen, waarna ook de Wereldbeker werd veroverd. Hij won met Ajax alle Europese hoofdprijzen die er te wonnen vielen: Europacup II, UEFA Cup, Champions League, Wereldbeker en de Europese Super Cup. Hij is daarmee de enige Ajacied die dat kan zeggen. In 1998 kwam zijn zoontje Daley in de jeugdopleiding van Ajax te spelen. In 1999 stopte hij met voetballen, maar bleef met de club verbonden.

Danny als trainerEdit

In 1999 begon Danny als Directeur Spelersbeleid. De functie werd echter al na een jaar vervangen door die van de Technisch Directeur. Vervolgens werd hij trainer van de Ajax A1, waarmee hij kampioen werd. In 2003 werd Danny aangesteld tot Hoofd Jeugdopleiding. Deze functie bekleedde hij tot 2005, toen hij werd gevraagd als hoofdtrainer van Ajax 1. Hij volgde daarmee Ronald Koeman op. Hoewel hij de Johan Cruijff Schaal en de KNVB Beker won, was Danny als trainer niet erg gelukkig. Hij werd ontslagen en vertrok bij Ajax. Een jaar later keerde hij echter terug als Technisch Manager onder Marco van Basten. In juli 2009 legde hij deze functie neer om assistent-trainer te worden onder Martin Jol. Ook onder de opvolger van Jol, Frank de Boer, bleef hij assistent-trainer. Inmiddels speelde zijn zoontje in Ajax 1, waardoor Danny zijn eigen zoontje moest trainen. Tijdens de Fluwelen Revolutie koos hij de kant van Louis van Gaal. Dit was echter geen slimme zet: in 2012 werd hij Ajax uitgewerkt.

Kampioensteam DaleyEdit

"Achteraf besef ik dat ik door mijn achternaam kritischer werd benaderd dan andere spelers."
Daley Blind terugblikkend op zijn Ajax-periode, juli 2015.[1]

Ondertussen doorliep zoontje Daley de jeugdopleiding van Ajax. Hij maakte op 7 december 2008 zijn debuut op het hoogste niveau. Daley Blind is sinds de invoering van het betaald voetbal in 1954 de eerste zoon van een voormalige Ajax-speler die in het eerste van Ajax debuteert. Youri Mulder, Jordi Cruijff, Danny Muller, Robbin Kieft en Danilo Sousa Campos kwamen ook dichtbij, maar haalden (nog) nooit het eerste elftal. Hij werd verhuurd aan FC Groningen, maar ging vanaf 2010 deel uit maken van het team van Frank de Boer. Hij begon ongelukkig als linksback, maar groeide uit tot verdedigende middenvelder, waar hij goed tot zijn recht kwam. Hij werd reserve aanvoerder van Ajax 1 en werd vier keer op rij kampioen: 2011, 2012, 2013, 2014.

PrijzenkastEdit

Prijs x Danny (speler) Danny (trainer) Daley (speler)
Wereldbeker11995--
Vlag van UEFA UEFA Champions League11995 (2e: 1996)--
Vlag van UEFA Europacup II11987 (2e: 1988)--
Vlag van UEFA UEFA Cup11992--
Vlag van UEFA UEFA Super Cup11995--
Vlag van Nederland Landskampioen91990, '94, '95, '96, '9820112011, '12, '13, '14
Vlag van Nederland Nationale Beker61987, '93, '98, '992006, '10-
Vlag van Nederland Nederlandse Supercup51993, '94, '95 20052013

Familie ledenEdit

Vader en zoon in 1999

StamboomEdit

Danny Blind.jpg
Danny Blind

Daley Blind.jpg
Daley Blind

TijdbalkEdit

Geschiedenis van AFC Ajax
Eeuw 20e Eeuw 21e Eeuw
Jaar 868788899091929394959697989900010203040506070809101112131415
Danny Speler van Ajax 1
Dir. SB Hoofd JO TM TM TD
Ajax A1 Trainer Ass.-trainer
Daley Jeugdopleiding Speler
Danny met zijn zoon Daley bij zijn afscheid in 1999

Zie ookEdit

Around Wikia's network

Random Wiki