Wikia

Brazilië
Brazilië
Ajacieden Maxwell
Wamberto
Brazilië vlag

Brazilië is het land uit Zuid-Amerika waar het samba-voetbal vandaan komt. Het land staat bekend om het voortbrengen van wereld voetballers. Bij Ajax hebben echter maar een paar Brazilianen gespeeld, met als bekendste Maxwell die in het begin van de 21e eeuw naar Ajax kwam en vervolgens uitgroeide tot speler van hét FC Barcelona. Verder speelde Wamberto, uit de familie Sousa Campos, bij Ajax. In 1995 speelde het sterrenelftal onder leiding van Louis van Gaal tegen de Braziliaanse club Grêmio om de Wereldbeker, die na strafschoppen werd gewonnen.

Geschiedenis met AFC AjaxEdit

Winterstop 2011/12Edit

In de winterstop van het seizoen 2011/12 vertrok de ploeg onder leiding van Frank de Boer naar Brazilië. Ajax verbleef daar twee weken en speelde een vriendschappelijke wedstrijd op 14 januari 2012 tegen SE Palmeiras. De trainer van SE Palmeiras was toen Luiz Felipe Scolari, die in 1995 de trainer was van het Grêmio dat het opnam tegen Ajax in de Toyota Cup uit 1995. Frank de Boer (hoofdtrainer) en Danny Blind (Technisch Directeur ad interim), die tevens toen de winnende penalty maakte, speelde beide in het team van Ajax uit 1995 en kwamen dus voor de tweede keer tegenover de coach Luiz Felipe Scolari te staan. [1] De saaie wedstrijd werd met 1-0 verloren.

Winterstop 2012/13Edit

Ook het seizoen erna vertrok Ajax in de winterstop naar Brazilië, ook al wou Frank de Boer dit niet. Hoofdsponsor AEGON bepaalde echter. De ploeg trainde op het trainingsveld van CR Flamengo. Het veld was echter zo slecht dat ze vooral op het strand trainden en op een ander veld. Er werd een oefenwedstrijd gespeeld tegen CR Vasco da Gama. Het veld was ook daar belachelijk slecht en de saaie wedstrijd werd verloren met 1-0. In die week kwamen de Braziliaan en oud-Ajacied Márcio Santos en de toen bij Botafogo FR spelende Clarence Seedorf op bezoek. [2] [3] Ook gingen Kenneth Vermeer en Ryan Babel op bezoek bij oud-Ajacied Leonardo. [4]

SpelersEdit

Sousa Campos familieEdit

Wamberto
1rightarrow Zie voor meer informatie over deze speler: Sousa Campos familie

Vader Wamberto de Jesus Sousa Campos kwam ging op zeventienjarige leeftijd samen met zijn vriendin en éénjarige zoon Danilo Sousa Campos naar België toe. In 1998 nam Ajax Wamberto over van Standard Luik voor 5 miljoen gulden. Zoontje Danilo ging ook in de jeugdopleiding spelen vanaf 1998. Wamberto speelde tot 2004 meer dan 100 competitie wedstrijden voor Ajax, voordat hij weer terug naar België vertrok. Zoontje Danilo bleef toto 2010 bij Ajax spelen, maar kwam niet verder dan Jong Ajax.

Leonardo

LeonardoEdit

1rightarrow Zie voor meer informatie over deze speler: Leonardo
Leonardo kwam in het midden van Seizoen 2006/07 naar Ajax. De club betaalde 750.000 euro voor de aanvaller. Op 4 maart 2007 kreeg Leonardo een domper te verwerken toen hij opnieuw langdurig geblesseerd raakte. Na het Seizoen 2008/09 mocht Leonardo vertrekken bij Ajax.
Maxwell

MaxwellEdit

1rightarrow Zie voor meer informatie over deze speler: Maxwell
Maxwell speelde van Seizoen 2001/02 tot Seizoen 2005/06 voor Ajax waar hij een vaste basis plek had. Hij was een echte publieks liefhebber en een jongen met een Ajax hart. Hij komt nog regelmatig een bezoek brengen aan Ajax en zegt zelf misschien ooit nog terug te keren naar Ajax.
Santos

Márcio SantosEdit

1rightarrow Zie voor meer informatie over deze speler: Márcio Santos
Márcio Santos was de eerste Braziliaan die bij Ajax kwam spelen. Hij kwam in het Seizoen 1995/56 naar Ajax toe om Frank Rijkaard te vervangen, maar hij kreeg gelijk een blessure. Hij wist zijn verwachtingen niet waar te maken en vertrok na het Seizoen 1996/97 weer.

HuurlingenEdit

Lijst van Braziliaanse huurlingen die geen wedstrijden speelden in Ajax 1:

JeugdEdit

  • 1999-?? Americo Fronio Walker [5]

Top10 DoelpuntenEdit

Top 10 Brazilianen04:08

Top 10 Brazilianen

Top10 Brazilianen

  1. Maxwell
  2. Leonardo
  3. Maxwell
  4. Wamberto
  5. Maxwell
  6. Leonardo
  7. Wamberto
  8. Maxwell
  9. Leonardo
  10. Wamberto

Clubs waartegen Ajax heeft gespeeldEdit

Ajax tegen Braziliaanse clubs
Seizoen Competitie R Club T N U
1978Amsterdam 703 Tournament1/2Fluminense FC2-2
1984Amsterdam 709 TournamentFClube Atlético Mineiro2-2
1986Amsterdam 711 TournamentGroepBotafogo FR1-1
(4-5 n.p.)
1988Amsterdam 713 TournamentGroepCR Flamengo0-1
1991Amsterdam 716 TournamentGroepFluminense FC3-0
1995Toyota CupFGrêmio Foot-Ball Porto Alegrense 0-0
(4-3 n.p.)
1999Amsterdam TournamentGroepSantos FC1-4
2011/12Vriendschappelijk SE Palmeiras 1-0

FootnotesEdit

Around Wikia's network

Random Wiki