Wikia

CA Independiente
Independiente
Herkomst Argentinië vlag Argentinië

Club Atlético Independiente, kortweg CA Independiente genoemd, is een Argentijnse voetbalclub uit Avellaneda, opgericht op 1 januari 1905. Ajax won in 1972 voor het eerst de Wereldbeker, ten koste van CA Independiente. Bijna 40 jaar daarna speelde de twee clubs weer tegen elkaar. Ajax won in de vriendschappelijke wedstrijd met 5-1 van CA Independiente. Zo verloor Ajax nog nooit van Independiente.

Geschiedenis met AjaxEdit

Intercontinental Cup 1972Edit

Wereldcup1972
1rightarrow Zie voor meer informatie: Intercontinental Cup 1972
Wereldbeker1972a

Doordat Ajax in het Seizoen 1971/72 de Europacup I won, speelde ze het seizoen daarna voor de Intercontinental Cup 1972. De Wereldbeker Voetbal wedstrijd werd verdeeld in een thuis- en in een uitwedstrijd. De eerste wedstrijd werd in Argentinië gespeeld. De reis naar Argentinië was erg zwaar. De vlucht duurde 17 uur en maakte vier tussenlandingen op plekken waar het bloedheet was. Ondanks de zware reis wist Ajax gelijk te spelen. Johan Cruijff scoorde in de 5e minuut voor Ajax. De thuiswedstrijd verliep veel beter. Ajax won door een doelpunt van Johan Neeskens en twee doelpunten van Johnny Rep de wedstrijd met 3-0 en veroverde de eerste Wereldbeker uit de geschiedenis van Ajax.

Ajax - Independiente wereldbeker '7208:34

Ajax - Independiente wereldbeker '72

Artikel uit 2011

Historische ontmoetingEdit

Ajax Independiente 2011

In de voorbereiding van het seizoen 2011/12 kwam het idee om twee historische wedstrijden te spelen in het Olympisch Stadion. Het moesten vriendschappelijke wedstrijden worden tegen CA Independiente en Grêmio. [1] Doordat het bij de huldiging van het kampioenschap 2010/11 niet goed gegaan was, vond de gemeente Amsterdam het geen goed idee om deze wedstrijden midden in de stad te organiseren. De wedstrijd tegen Grêmio werd afgelast, en de wedstrijd tegen Idependiente werd in de Amsterdam ArenA gespeeld. [2] [3] Ajax won door doelpunten van Christian Eriksen, Aras Özbiliz (een hattrick binnen 7 minuten!) en Lorenzo Ebecilio met 5-1 van de Argentijnen.

WedstrijdenEdit

Ajax tegen CA Independiente
Seizoen Competitie R T U
1972/73Intercontinental CupF3-01-1
2011/12Vriendschappelijk 5-1

FootnotesEdit

Around Wikia's network

Random Wiki