Wikia

AFC Ajax wiki

Christian Poulsen

1.174pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share
Christian Poulsen
Poulsen.jpg
Persoonlijke informatie
Volledige naam Christian Bager Poulsen
Geboortedatum (1980-02-28) 28 februari 1980 (37 jaar)
Geboorteplaats Vlag van Denemarken Asnæs, Denemarken
Ajax informatie
Rugnummer 5
Positie Verdedigende middenvelder
Contract tot 2014
Ajax carrière
Jaren Team w 0(g)
2012-2014 Vlag van Amsterdam Ajax 1 80 (1)
Afbeelding galerij (2)

Christian Poulsen (Asnæs, 28 februari 1980) is een Deens voetballer die in 2012 als ervaren speler binnenkwam in een relatief jonge groep. Als vervanger van Vurnon Anita speelde Poulsen als verdedigende middenvelder in Ajax 1. Het seizoen daarna moest hij zijn plaats afstaan aan Daley Blind, maar Poulsen bleef van grote waarde voor de ploeg. Door middel van zijn ervaring en professionele houding was hij een belangrijke schakel in de ploeg van Frank de Boer. Hij werd twee maal op rij kampioen en besloot toen te vertrekken.

Spelers carrièreEdit

Seizoen 2012/13 - Op 22 augustus 2012 werd bekend dat Poulsen voor twee seizoen transfervrij naar Ajax kwam. Hij moest de naar Engeland vertrokken Vurnon Anita vervangen als verdedigende middenvelder. De supporters hadden eerst weinig vertrouwen in de toen 32-jarige Deen, maar hij wist al snel de monden te snoeren. Hij was ook een vaderfiguur voor de jonge Deense talenten Christian Eriksen, Nicolai Boilesen, Viktor Fischer en Lucas Andersen. Poulsen speelde de meeste van de wedstrijden van het seizoen en werd na 12 jaar weer eens landskampioen.

Seizoen 2013/14 - In het nieuwe seizoen moest Poulsen zijn plaats afstaan aan Daley Blind. Hoewel hij zijn basisplaats verloor, speelde hij bijna elke wedstrijd. In dit seizoen kwam Ajax stroef op gang, maar beleefde daarna een goede reeks. Zo won Poulsen met Ajax in de UEFA Champions League legendarisch van FC Barcelona met 2-1. Ook behaalde ze de Beker-finale, de echter wel werd verloren van PEC Zwolle. Op 13 april 2014 scoorde Poulsen zijn eerste officiële doelpunt voor Ajax in de Eredivisie thuiswedstrijd tegen ADO Den Haag die met 3-2 werd gewonnen. Poulsen werd vervolgens weer landskampioen, waarna hij op zijn hoogte punt besloot te stoppen bij Ajax. [1]

Niet veel later werd bekend dat Poulsen spijt had van zijn afscheid bij Ajax en dat hij er nog een jaar aan vast had willen plakken. Ajax had echter in de naam van zijn landgenoot Niki Zimling al een vervanger gevonden. [2]

ResultatenEdit

Wedstrijden van Poulsen voor Ajax
Seizoen Eredivisie Beker JCschaal Europa L. Champ L. Totaal
W D W D W D W D W D Wed. Dlp.
2012/13 250 40 00 20 60 370
2013/14 291 60 00 20 60 431
Totaal5411000040120801
  • Laats bijgewerkt na: Ajax - NEC 3 mei 2014

ErelijstEdit

Nationaal

Zie ookEdit

FootnotesEdit

Around Wikia's network

Random Wiki