Wikia

AFC Ajax wiki

GNK Dinamo Zagreb

Doorverwezen vanaf Dinamo Zagreb

1.174pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share
GNK Dinamo Zagreb
Dinamo Zagreb.png
Herkomst Kroatië Vlag van Kroatië

GNK Dinamo Zagreb, vroeger Croatia Zagreb, is een Kroatische voetbalclub uit Zagreb. Het is de grootste voetbalclub in Kroatië. Na de Tweede Wereldoorlog werden alle clubs uit Zagreb ontbonden door het nieuwe communistische beleid en er werd een nieuwe club opgericht, Dinamo Zagreb.

Geschiedenis met AjaxEdit

20e eeuwEdit

In de jaren 1970 speelde Ajax twee vriendschappelijke wedstrijden tegen Zagreb. [1] In het seizoen 1998/99 troffen Ajax en Zagreb elkaar voor het eerst in een officiële wedstrijd in de groepsfase van de UEFA Champions League. De eerste wedstrijd in Zagreb eindigde doelpuntloos. Zagreb won zijn uitwedstrijd destijds met 0-1. [1]

21e eeuwEdit

jaren '00Edit

De volgende ontmoeting was in de eerste ronde van de UEFA Cup in het seizoen 2007/08. De uitwedstrijd wist Ajax met 0-1 te winnen door een doelpunt van Dennis Rommedahl. De thuiswedstrijd werd echter verrassend verloren na verlening met 3-2. Klaas-Jan Huntelaar nam de twee doelpunten van Ajax voor zijn rekening. [1]

Twee seizoenen later, seizoen 2009/10, troffen ze elkaar weer, nu in de UEFA Europa League. De thuiswedstrijd werd met 2-1 gewonnen. Luis Suárez benutte al na twee minuten een strafschop en Dennis Rommedahl maakte het tweede doelpunt voor Ajax. Ook de uitwedstrijd werd gewonnen met 0-2 door doelpunten van Marko Pantelić en Demy de Zeeuw. Doordat de UEFA Dinamo strafte voor supportersrellen tijdens de wedstrijd tegen FC Timisoara, moest Dinamo twee duels zonder supporters afwerken. Wel mochten de meegereisde Ajax-supporters onder toezicht de wedstrijd bekijken. [1]

Ajax tegen Dinamo Zagreb04:45

Ajax tegen Dinamo Zagreb

Ajax vs. Zagreb 2000 t/m 2010

jaren '10Edit

In het seizoen 2011/12 troffen Zagreb en Ajax elkaar weer in de groepsfase van de UEFA Champions League. Ajax moest eerst naar Zagreb afreizen voor de uitwedstrijd. Ajax domineerde de wedstrijd, won, maar mist maar tot twee doelpunten via Derk Boerrigter en Christian Eriksen.

WedstrijdenEdit

Seizoen Competitie R T U
1970sVriendschappelijk
1998/99UEFA Champions LeagueGroep0-10-0
2007/08UEFA Cup1R3-20-1
2009/10UEFA Europa LeagueGroep2-10-2
2011/12UEFA Champions LeagueGroep 0-2

FootnotesEdit

Around Wikia's network

Random Wiki