Wikia

Suarez0910

Luis Suárez brengt nog steeds geld in het laatje

Een doorverkoop clausule is een clausule bij een transfer van een speler. Als de speler later doorverkocht wordt door de club waaraan Ajax de speler heeft verkocht, krijgt Ajax een percentage van het transferbedrag.

SpelersEdit

  • Uruguay vlag Luis Suárez (5% ?) - Suárez werd in januari 2011 aan FC Liverpool verkocht. Er werd een doorverkoop clausule van zo'n 5 procent vast gesteld. Over de exacte hoogte hebben de clubs geheimhouding afgesproken. [1] Liverpool verkocht Suárez in 2014 vervolgens voor 94 miljoen euro aan FC Barcelona, waardoor Ajax zo'n 4,7 miljoen kon bijschrijven. [2] Dit doorverkoop percentage werd later overigens onderuit gehaald. [3] Het is nog steeds onduidelijk of Ajax het bedrag heeft ontvangen.
  • Belgievlag Toby Alderweireld (6%) - Alderweireld werd voor 7 miljoen euro verkocht aan Atlético Madrid. Directeur Voetbalzaken Marc Overmars voegde daar ook een doorverkoop clausule bij, waardoor Ajax bij doorverkoop recht zou hebben op een deel van het geld. Naar verluidt bedong Overmars een doorverkooppercentage van 10%. [4] In 2014 kocht Tottenham Hotspur FC Alderweireld voor zo'n 15 miljoen euro. Ajax kon dus rekenen op een bedrag van 1,5 miljoen euro. [4] De Telegraaf claimde later dat het doorverkooppercentage lager lag en dat Ajax slechts 9 ton kreeg voor de doorverkoop clausule. [5] Dit zou betekenen dat doorverkooppercentage 6% was.
  • Nederlands vlag Mitchell Dijks (50%) - Ajax liet Dijks in de zomer van 2014 transfervrij vertrekken naar Willem II, maar bedwong wel een doorverkoop percentage van maar liefst 50%. [6] Ajax kocht de speler echter zelf al weer terug na een seizoen.
  • Denemarken vlag Viktor Fischer - Ajax verkocht Fischer voor zo'n 5 miljoen euro aan Middlesbrough FC, exclusief bonussen en een doorverkoop clausule. Hoeveel het percentage is werd niet vrijgegeven.[8]

LijstEdit

# Speler Transfer Totaal
miljoen
Naam  % Club x
1.Uruguay vlag Luis Suárez5%Spanje vlag FC Barcelona€ 940,05€ 4,7
2.Belgievlag Toby Alderweireld6%Engeland Tottenham Hotspur€ 150,06€ 0,9
Totaal5,8

FootnotesEdit

Around Wikia's network

Random Wiki