Wikia

AFC Ajax wiki

Europese Topscorer van het Seizoen

1.174pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share

De prijs voor Europese topscorer van het seizoen, van 1968 tot 1991 ook wel Soulier d'Or genoemd, wordt sinds 1968 uitgereikt.

OpzetEdit

Van 1968 tot 1991 werd de prijs, de Soulier d'Or, door het Franse blad France Football uitgereikt aan de speler met de meeste doelpunten. Vanaf 1991 besloot France Football om de Gouden Schoen niet meer officieel uit te reiken, na onenigheden met de Cypriotische voetbalbond.

Vanaf 1997 wordt de Gouden Schoen uitgereikt door de European Sports Magazines. Sindsdien is ook niet meer het aantal doelpunten doorslaggevend om de prijs te kunnen winnen. Een speler die uitkomt in een competitie uit de top vijf (tot seizoen 1999/00: top acht) van de UEFA-ranking, mag zijn doelpunten vermenigvuldigen met een factor twee. Van spelers die actief zijn in een competitie die zesde tot en met tweeëntwintigste op de ranglijst staat (vóór 1999/00: 9 t/m 21), wordt het doelpuntenaantal vermenigvuldigd met factor 1,5. Bij de overige competities zijn de doelpunten gelijk aan het aantal punten.

WinnaarsEdit

Gouden Schoen

Zilveren Schoen

Bronzen Schoen

Zie ookEdit

Around Wikia's network

Random Wiki