Wikia

AFC Ajax wiki

Fluwelen Revolutie

1.174pages on
this wiki
Add New Page
Comments2 Share
Cruijfpers.jpg

Cruijff en zijn Revolutie.

De Fluwelen Revolutie was een omwenteling in de geschiedenis van AFC Ajax die in september 2010 werd ingezet door Ajax icoon Johan Cruijff.

Aan het begin van het seizoen 2010/11 bleek al snel dat Ajax de vorm van het voorgaande seizoen niet meer kon vasthouden. Ajacied Johan Cruijff gaf vanaf 20 september 2010 door middel van zijn columns in de Telegraaf kritiek op het spel en het bestuur van de Amsterdammers. Het Bestuur van Ajax, en toenmalig hoofdtrainer Martin Jol, waren het telkens niet eens met de eeuwige Nummer 14. Ajax 1 bleef echter verliezen, waardoor de kritiek groter werd en steeds meer (oud-)Ajacieden de kant van Cruijff kozen. Het Bestuur, de RvC (2x) en de Directie stapten uiteindelijk allemaal op en met het vertrek van Henri van der Aat begin 2013 was er een totaal nieuw beleid komen te staan. Meer voetbal en oud-Ajacieden in het bestuur en meer richten op de jeugdopleiding van Ajax.

De LedenraadEdit

Ajapsv4.jpg

Sjaak Swart, Johan Cruijff en Frank de Boer bij Ajax - PSV, 20 november 2010

"[…] Ik herken mijn Ajax niet meer. […] Daarom doe ik een oproep aan alle Ajacieden om snel bij elkaar te komen."
Johan Cruijff in de Telegraaf, 20 september 2010 [1]
  • September - November 2010: Johan Cruijff roept Ajacieden op tot revolutie

Het begon allemaal met de column van Johan Cruijff op 20 september 2010, nadat Ajax twee zeer slechte wedstrijden tegen Willem II en Real Madrid had gespeeld. Cruijff uitte kritiek op zowel hoofdtrainer Martin Jol, als op het toenmalige bestuur onder leiding van Uri Coronel.

In zijn column van 15 november 2010 riep hij op tot actie onder de Ajacieden. Doel was om tijdens de algemene ledenvergadering van 14 december de acht vrijkomende plaatsen in de Ledenraad te laten invullen door oud-voetballers. De Ledenraad bestond, tot groot ongenoegen van Cruijff, namelijk uit geen enkele oud-voetballer. Cruijff noemde de namen van onder andere Frank Rijkaard, Marco van Basten, Marc Overmars en Tscheu La Ling.

Oud-Ajacieden gaven massaal gehoor aan de oproep. Zo is Marc Overmars gaan praten met Ajax en onder aanvoering van Keje Molenaar stelden Molenaar zelf, Barry Hulshoff, Aron Winter, Dick Schoenaker, Peter Boeve, Dick de Groot, Edo Ophof en Co Meijer zich kandidaat voor de Ledenraad.[2][3] De actie van Cruijff werd in de media al snel bekend als de Fluwelen Revolutie.

In de avond van 16 november verscheen Cruijff op De Toekomst, tijdens een bijeenkomst van Lucky Ajax, om zijn ideeën te verspreiden en duidelijk te maken dat er meer oud-voetballers in de Ledenraad moesten komen. Op 20 november zat hij in de Amsterdam ArenA, samen met Frank de Boer en Sjaak Swart, om de thuiswedstrijd Ajax-PSV te bekijken (0-0).

Frank trainer 1.jpg

Frank de Boer werd de nieuwe hoofdtrainer van Ajax 1

Een ander punt van Cruijff was dat er een andere trainer moest komen. Volgens Cruijff speelde Martin Jol niet het Ajax spel waarmee Ajax beroemd is geworden. Daarbij kwam dat Ajax 1 steeds slechter ging spelen en veel punten verloor in de verschillende competities. Trainer Jol kwam zwaar onder druk te staan. Op 4 december speelde Ajax 1 thuis tegen NEC, maar wist niet verder dan een 1-1 gelijkspel.

Vlak voor de ledenvergadering, op 6 december 2010, vertrok Martin Jol als hoofdtrainer bij Ajax. Hij werd opgevolgd door jeugdtrainer en ex-international Frank de Boer. De Boer stond bekend als aanhanger van de visie van Cruijff en begon voortvarend door zijn eerste wedstrijd als hoofdtrainer, uit tegen AC Milan, op indrukwekkende wijze met 0-2 te winnen. In de winterstop tekende de Boer een 3,5 jarig contract tot de zomer van 2014.[4] De Boer wist in zijn eerste seizoen met zijn ploeg na zeven jaar weer Landskampioen te worden.

Na de algemene ledenvergadering van 14 december werd bekend dat zeven van de acht ex-voetballers die zich beschikbaar hadden gesteld voor de ledenraad waren gekozen tot nieuwe leden. Dat waren Dick Schoenaker, Peter Boeve, Dick de Groot, Barry Hulshoff, Keje Molenaar, Aron Winter en Co Meijer (Ruud Haarms werd herkozen). Voor kamp-Cruijff een grote overwinning.[5] [6] Edo Ophof trok zich op het laatste moment terug als kandidaat, omdat hij werkzaam was voor een bedrijf dat aandelen had in NEC Nijmegen.[7] Volgens de KNVB is het belichamen van officiële rollen bij meerdere clubs verboden.

Klankbordgroepen AdviesEdit

Cruijff vond ook dat het bestuur van Ajax niet goed bezig was. Hij kwam meerdere malen naar Amsterdam om persoonlijk met het bestuur te praten over de toekomst van Ajax. Hij betrok ook Marco van Basten en Frank Rijkaard bij het gesprek.

Als reactie vormt Ajax op 7 en 8 februari 2011 drie Klankbordgroepen. De financiële commissie uit de Ledenraad wordt omgevormd tot de klankbordgroep financiële zaken. In de klankbordgroep verenigingszaken nemen onder andere Ruud Haarms, Keje Molenaar, Uri Coronel en Cor van Eijden plaats. De klankbordgroep technische zaken bestaat uit Peter Boeve, Johan Cruijff, Piet Keizer, Dick Schoenaker en Rik van den Boog. [8]

Bestuur komt onder druk te staanEdit

  • Maart 2011: Advies Technisch Hart - Bestuur stelt functie ter beschikking

Op 15 maart 2011 wordt bekend dat Johan Cruijff een rapport heeft samengesteld samen met onder andere de hele voetbalafdeling, Frank Rijkaard, Marco van Basten, Piet Keizer, Cruijff zelf, Peter Boeve, Dick Schoenaker, Wim Jonk, Dennis Bergkamp, Tonnie Bruins Slot, Bryan Roy, Aron Winter, Piet Keizer en nog meer oude Ajacieden. [9] Het plan was om een Technisch Hart te maken met Dennis Bergkamp, Wim Jonk en Frank de Boer.

Echter moesten er ook veel mensen ontslagen worden zoals jeugdtrainers Gery Vink, Robin Pronk, Casimir Westerveld en Alex Geenaert. Ook de gehele medische staf, inclusief Edwin Goedhart, moest verdwijnen. [10] Edmond Claus en Heini Otto (Jeugdtrainers), Danny Blind (Assistent-trainer) en Jan Olde Riekerink (Hoofd Jeugdopleiding) zouden een andere functie moeten bekleden. [10] Vervolgens waren er ook geruchten dat David Endt, Leo van Wijk en Roger van Boxtel moesten verdwijnen. [10]

Fluwelen Revolutie 3.jpg

Bestuur en RvC stellen functie beschikbaar, 30 maart 2011

Na een aantal gesprekken kwamen het bestuur van Ajax en de klankbordgroep technische zaken niet tot een akkoord, dat werd bekend op 24 maart 2011 waarna de bom barstte. [11] Cruijff, Bergkamp en Jonk waren zwaar teleurgesteld dat de directie en het bestuur het advies niet opvolgden. Er kwam grote druk te staan op het Bestuur en de RvC van Ajax. De rol van de supporters in deze tijd was groot. Ze schaarden zich massaal achter kamp-Cruijff en hingen spandoeken op met teksten als 'Wij staan achter Cruijff' en 'RvC oprotten!'.

Er werd een ledenvergadering gehouden op 30 maart 2011, waar het gehele Bestuur en RvC hun functie ter beschikking stelden. [12] Tot de tijd dat er geen vervangers waren gevonden bleef het Bestuur en de RvC echter in dienst. Een paar weken later, op 17 april 2011, gaf Algemeen Directeur Rik van den Boog aan per 1 juni 2011 op te stappen. [13] Het Bestuur en de Directie gingen vervolgens het spelletje anders spelen en kozen er voor om in de tijd dat er nog geen vervangers waren gevonden flink dwars te gaan liggen. Zo zetten ze alle gesprekken tussen Cruijff en hen op internet door middel van de krant Het AD. (Zie voor een overzicht: Mailchronologie Fluwelen Revolutie)

Nieuwe Raad van CommissarissenEdit

Begin april 2011 werd er een onderzoekscommissies opgesteld, die het ontstane spanningsveld na de gebeurtenissen rondom de klankbordgroep technische zaken en de clubleiding zou gaan onderzoeken. Tevens moesten ze ook de breuk tussen Cruijff en het bestuur herstellen. De commissie bestaat uit de ereleden Hennie Henrichs en Arie van Os, Ledenraadslid Cees van Oevelen en de voorzitter van de Ledenraad, Rob Been jr.. [14] De Ledenraad stelde deze commissie samen, na afstemming (buiten vergadering) met alle leden. Keje Molenaar was echter boos dat de 'voetballers' in de Ledenraad hier niets van af zouden weten. Molenaar dreigde daarom uit de Ledenraad te stappen. In de terminologie van Cruijff zijn echter Been jr. en Van Oevelen (beiden een leven lang spelend voor Ajax) wel degelijk 'voetballers'. Op verzoek van onder ander Cruijff zelf bleef Molenaar in de Ledenraad. De commissie ging onder andere naar Barcelona om met Cruijff te praten, en liet zich tevens door de vele groeperingen die Ajax lief hebben (sponsors, harde kern, etc) informeren. [15]

Johan Cruijff liet weten dat hij en de andere Ajacieden zich rustig zouden houden tot het seizoen 2010/11 was afgelopen. Na het vertrek van Rik van den Boog, op 1 juni 2011, zou Cruijff zich weer gaan melden. Ook liet hij weten dat hij zelf ook een functie wou bekleden in het bestuur of de RvC. [16] Verder vroeg hij Guus Hiddink om samen met hem in de Raad van Commissarissen te gaan, Guus bedankte echter. In eind mei liet Cruijff weten dat hij Maarten Fontein en anders Theo van Duivenbode erbij wil hebben.

Op 26 april 2011 deed de commissie verslag aan de Ledenraad, waarna een voordrachtscommissie werd opgericht die de juiste kandidaten moesten vinden voor de open komende functies. Deze commissie bestond uit Rob Been jr. (voorzitter), Mark Geestman, Keje Molenaar, Cees van Oevelen en Cees Vervoorn. [17]

Fluwelen Revolutie 2.jpg

Nieuwe RvC: Edgar Davids, Steven ten Have, Marjan Olfers en Paul Römer (Cruijff ontbreekt op de foto)

28 mei 2011 werd bekend dat Uri Coronel een brief naar de Ledenraad had gestuurd met het bericht dat hij als interim-voorzitter en president-commissaris niet zal accepteren dat Cruijff gesprekken zal voeren met trainers en andere Ajax-vertegenwoordigers. Ook verbood hij Cruijff om veranderingen door te voeren in de organisatie. Cruijff bleef daarom persoonlijke gesprekken voeren om zo snel mogelijk de namen bij de verschillende (nieuwe) functies te kunnen invullen. [18]

De voordrachtscommissie maakte op 1 juni 2011 de vijf nieuwe kandidaten bekend. Het waren de namen van Steven ten Have (beoogd voorzitter), Marjan Olfers, Paul Römer, Edgar Davids en Johan Cruijff. [19] Deze werden op 6 juli voorgedragen aan de Ledenraad en oude RvC, die het voorstel accepteerden. [20]

Directie en BestuurEdit

"Ik ben een paar keer dit seizoen bij wedstrijden van Ajax geweest en dat deed pijn aan mij ogen. Ajax is toe aan de revolutie."
Tscheu La Ling tegenover Radio 1, juni 2011 [21]

Een aantal wijzigingen worden aan het begin van het seizoen 2011/12 al doorgevoerd. Zo werd Dennis Bergkamp de tweede Assistent-trainer van Frank de Boer bij Ajax 1, waardoor Danny Blind Technisch Manager werd. Ook werden oud-Ajacieden Jaap Stam, Marc Overmars, Ronald de Boer en John Bosman als Individueel trainers aan de technische staf toegevoegd. Begin juni 2011 is Cruijff gesprekken gaan voeren met alle toenmalige jeugdtrainers van Ajax. Vervolgens zijn Wim Jonk, Dennis Bergkamp en Ruben Jongkind orde op zaken gaan stellen. [22] Dennis Bergkamp, Wim Jonk vormde vervolgens samen met Frank de Boer het Technisch Hart. [23] Ruben Jongkind werd Hoofd Talentontwikkeling om het Plan-Cruijff door te voeren.

Rik van de Boog zijn functie verliep op 1 juni. Als de opvolger van Van den Boog als Algemeen Directeur werd Tscheu La Ling als eerste kandidaat gezien. [24] De volgende naam was de naam van Marc Overmars. [25] Cruijff wilde graag Tscheu La Ling als opvolger van Rik van den Boog, maar de meerderheid van de nieuwe RvC vond Ling niet geschikt. De overige RvC liet echter niet weten waarom ze Ling niet geschikt vonden. Ondertussen vertelde een anonieme bron verschillende media dat Ling een strafblad zou hebben en criminele banden zou hebben. [26] Later bleek de RvC onder leiding van Steven Ten Have dit gedaan te hebben. Ling klaagde Ten Have hier later voor aan. (zie voor meer informatie: Rechtzaak Ling-Ten Have) Ten Have liet Ling vervolgens via een voicemail berichtje weten dat hij niet meer in beeld was om de nieuwe directeur te worden. [27] De afwijzing van Ling hakte er zwaar in bij Johan Cruijff, die zich als enige lid van de RvC sterk had gemaakt voor Ling. [28] Cruijff en Ling besloten daarom zelf om antwoord te vragen. Zo nam Cruijff Ling mee naar een vergadering van de RvC op 13 september 2011. Het gesprek veranderde in een conflict, waar commissaris Edgar Davids zelfs boos de vergadering verliet. [29] De RvC bleef er maar voor liggen, waardoor Ling besloot af te haken. [30]

Op 25 juni werd het bekend dat Hoofd Jeugdopleiding Jan Olde Riekerink Ajax ging verlaten. [31] Later vertrokken ook jeugdtrainers Robin pronk en Edmond Claus. [32][33] Deze trainers pasten volgens Cruijff niet bij Ajax.

In oktober 2011 werd bekent dat Ajax Marco van Basten had benaderd voor de functie van Technisch Directeur. Van Basten had er zelf wel oren naar.[34] Twee weken later liet van Basten zelf weten dat hij de functie niet zou gaan vervullen. Volgens hem waren er 'te veel mitsen en maren'. [35] Later werd bekend dat Ajax en Van Basten er op 1 oktober al uit waren, maar dat Johan Cruijff toch nog wat bedenktijd wilde hebben. Hij wou een adviesraad voor Van Basten invoeren, met o.a. Guus Hiddink, Tscheu La Ling, Jaap de Groot en Maarten Fontein. De overige RvC was het hier echter niet mee eens, waardoor Van Basten zich niet meer open stelde voor de functie. [36] Later werd bekend dat de RvC ook hier veel in de weg heeft gezeten. [37]

Op 24 oktober werd er een nieuwe onderzoekscommissie aangesteld, de verzoeningscommissie, die de impasse in de Raad van Commissarissen (Cruijff vs de rest) kan worden doorbroken. Deze commissie bestond uit Hein Blocks, Hennie Henrichs, Keje Molenaar, Cees van Oevelen en Cees Vervoorn. [38]

Louis van GaalEdit

Martin Sturkenboom.jpg

Martin Sturkenboom aka Martin Schurkenboom

Op 16 november 2011 werd bekend dat de RvC een interim directie heeft aangesteld. Zo werd Martin Sturkenboom interim Algemeen Directeur en werd Danny Blind interim Technisch Directeur. Ook werd bekend dat per 1 juli 2012 Louis van Gaal zou aantreden als voorzitter van het directieteam. [39] De aanstelling werd echter besloten zonder commissaris Johan Cruijff, die één dag voor de beslissing terug naar Barcelona was vertrokken. De aanstelling van Louis van Gaal werd dus besloten achter de rug van Johan Cruijff om, die zoals bekend niet met Louis van Gaal door één deur kan. De overige commissarissen werden daarom verdacht van het aanzetten van een breuk in de RvC.

Op 28 november stond er een ledenraadsvergadering op de agenda. Daarvoor kwam Aron Winter, toen hoofdcoach van FC Toronto en tevens lid van de Ledenraad van Ajax, speciaal naar Amsterdam vanuit Canada om Johan Cruijff te steunen, waardoor hij de trainingskamp van zijn ploeg naar Brazilië moest missen. [40] Tijdens de vergadering werd besloten de gehele RvC te verzoeken om terug te treden. Tevens werd het Bestuur, dat bestond uit Uri Coronel, Joop Krant en Cor van Eijden, vervangen door een interim-bestuur die werd bezet door Rob Been jr., Roger van Boxtel en Ernst Ligthart. Hun taak was om op de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA) van AFC Ajax NV de grootaandeelhouder te vertegenwoordigen en bij de volgende Algemene Leden Vergadering (ALV) van de vereniging voor te bereiden en te leiden. Bij deze ALV stond de oprichting van de Bestuursraad op de agenda. Deze Bestuursraad is een samenvoeging van de huidige Ledenraad en het huidige Bestuur van de vereniging. [41]

De dagen daarna werd bekend dat de vier commissarissen niet wouden terug treden uit belang voor Ajax. Johan Cruijff wilde niet als enige opstappen, waardoor hij ook bleef. [42]

Cruijffrechtszaak.jpg

Wim Jonk en Johan Cruijff tijdens de rechtszaak, Stam en Overmars op de achtergrond, december 2011

  • December 2011: rechtszaken, vergaderingen en Bestuursraad

Omdat Johan Cruijff en zijn medestanders het niet eens waren met de aanstelling van Louis van Gaal en Danny Blind als directeuren spanden zij een kort geding aan tegen de AFC Ajax NV op 7 december 2011. Het team bestond uit Johan Cruijff, Bryan Roy, Michel Kreek, Orlando Trustfull, Wim Jonk, Dennis Bergkamp, Dean Gorré, Ruben Jongkind, Ronald de Boer, Jaap Stam, Marc Overmars, John Bosman, Derk de Kloet (mental coach) en Lydia Suzanne Fritz-Van der Moot (secretaresse De Toekomst). [43] Op 12 december bepaalde de rechter dat de benoemingen van Martin Sturkenboom en Danny Blind als interim-directeur rechtsgeldig zijn. De rechter heeft ook de benoeming van Martin Sturkenboom en Louis van Gaal tot statutair bestuurder van AFC Ajax NV tijdelijk geschorst. [44] De vier commissarissen gingen vervolgens in hoger beroep. [45]

Op 22 december 2011 werd de AVL gehouden, waar de Bestuursraad werd benoemd. Leden van de bestuursraad werden: Hennie Henrichs (voorzitter), Tonnie Bruins Slot, Jan Buskermolen, Dick Schoenaker en Cees Vervoorn. [46] Voorzitter Henrichs liet na afloop van de vergadering weten dat de lijn van kamp-Cruijff zou worden gevolgd.

  • Januari - Februari 2012: hoger beroep -> 180 graden

Op 18 januari 2012 vond het hoger beroep plaats. Lees hier de belangrijke punten van het hoger beroep.

De uitspraak van het hoger beroep vond plaats op 7 februari 2012. Het gerechtshof Amsterdam besloot ook dat de aanstellingen van Louis van Gaal en Martin Sturkenboom niet rechtsgeldig waren. [47] Twee dagen later, op 9 februari 2012, vertrokken Martin Sturkenboom en Danny Blind officieel bij Ajax.[48] Na het vertrek van Sturkenboom werden al zijn beslissingen teruggedraaid. [49] Ook de RvC gaf aan dat ze zouden opstappen.

OpbouwEdit

  • Maart - April 2012: Schoon schip

Nadat de directeuren besloten om te vertrekken kwam er veel beweging in de club. Stuk voor stuk besloten leden van de Medische staf te vertrekken, wel maakte ze alle het seizoen 2011/12 af. De eerste was het hoofd van de Medische staf Edwin Goedhart. [50] Daarna gaven Jos Kortekaas, Piet Bon, Niels Wijne en René Wormhoudt aan te vertrekken na het seizoen. [51] Ook het de gehele Raad van Commissarissen vertrok in de maanden maart en april. Steven ten Have en Paul Römer vertrokken per direct op 26 maart 2012, [52] Edgar Davids en Marjan Olfers volgden op 10 april 2012. [53] Johan Cruijff was, zoals afgesproken, de laatste die de RvC verliet. [54]

Vervolgens werden Maarten Oldenhof en Ronald Pieloor op 20 maart 2012 benoemd tot de twee laatste leden van de Bestuursraad, waardoor de raad officieel compleet was. [55]

  • Mei 2012 - januari 2013: completeren

Met het vertrek van de tegenstanders van het kamp-Cruijff kwam er een nieuwe beleid. Kamp-Cruijff had gewonnen en de lijn werd doorgezet. Er werd vervolgens een nieuwe RvC aangesteld: Hans Wijers, Theo van Duivenbode, Leo van Wijk, Dolf Collee en Ernst Ligthart. Daarna werden de oud-Ajacieden Marc Overmars (Directeur Voetbalzaken) en Edwin van der Sar (Directeur Marketing) aangesteld als directeuren. Ze kwamen onder leiding te staan van Michael Kinsbergen als Algemeen Directeur. Met het vertrek van Henri van der Aat als Commercieel Directeur begin 2013 was de laatste tegenpool was weggewerkt.

Afwikkeling en doorvoeringenEdit

Belangrijke Vergaderingen en berichtenEdit

Ledenraadsvergaderingen

  • 14 december 2010: nieuwe leden gekozen in Ledenraad [6]
  • 7 februari 2011: aanstelling 3 Klankbordgroepen [8]
  • 30 maart 2011: RvC en Bestuur stappen op [12]
  • 26 april 2011: aanstelling Voordrachtscommissie [17]
  • 6 juli 2011: voordracht nieuwe RvC [20]
  • 24 oktober 2011: nieuwe onderzoekcommissie aangesteld [56]
  • 28 november 2011: interim-bestuur aangsteld en RvC vertrouwen opgezegd

Overige

  • 24 maart 2011, Gesprek Cruijff, Jonk en Bergkamp met de Directie / het Bestuur: Advies Technisch Hart niet geaccepteerd door het bestuur van Ajax [11]

TelecruijffEdit

De Telecruijff

Johan Cruijff heeft een wekelijkse column in de Telesport, de sportafdeling van de Telegraaf. Daardoor koos de Telegraaf vooral voor Cruijff en de Ajacieden. Rik van den Boog en Uri Coronel gebruikte daardoor de krant Het AD om Cruijff naar beneden te halen.

Columns Cruijff

De Telecruijff 2.jpg

Columns van Cruijff in de Telegraaf tijdens de Fluwelen Revolutie:

Berichten uit de Telegraaf
Andere belangrijke berichten over Ajax en Cruijff in de Telegraaf:

KampenEdit

Fluwelen Revolutie 1.jpg

Leiders van de Fluwelen Revolutie Dennis Bergkamp, Johan Cruijff en Wim Jonk

Kamp-Cruijff
Belangrijke Cruijffianen:

Bestuur / Directie
Tegenstanders van Kamp-Cruijff:

Derde Kamp: Gematigde Partij
In het programma Voetbal International werd er bekend dat er een derde kamp was opgestaan. Een gematigde partij zou de onrust bij Ajax moeten sussen. Een stuk of acht Ajacieden zouden de kampen tussen Cruijff en het Bestuur bijeen moeten helpen om samen tot een oplossing te komen. Michael van Praag en Piet Keizer zijn enkele Ajacieden die zich hiervoor inzetten. [57] Zo praatte Michael van Praag en de commissie in april 2011 met Johan Cruijff in Barcelona. [58]

Achetcruijff.jpg

Supporters steunen het Kamp-Cruijff.

De supporters
Naast de kampen waren de supporters ook belangrijk tijdens deze Revolutie. De supporters zagen hun oude helden strijden tegen bestuurders zonder voetbal achtergrond. Ze schaarden zich daarom ook massaal achter Cruijff en de andere oud-spelers. In de Amsterdam ArenA werd het Kamp-Cruijff constant toegezongen. Daarnaast hinger er spandoeken in de ArenA met grove berichten gericht aan de RvC en het Bestuur. Toen Louis van Gaal zich met de Revolutie ging bemoeien, werd het echter lastig. De supporters hadden lang en breed duidelijk gemaakt dat ze achter Cruijff stonden, maar ook Van Gaal is een belangrijk persoon voor de supporters. In deze periode rond de problemen met Van Gaal werd zowel Cruijff als Van Gaal toegezongen in de ArenA.

SlachtoffersEdit

"Fluweel zou ik de revolutie niet willen noemen, want het was een mijnenveld"
David Endt tegenover Afkicken TV, februari 2015 [59]
# Functie Naam Datum
1.Technische stafMartin Jol6 december 2010
2.Cock Jol6 december 2010
3.Michael Lindeman6 december 2010
4.Algemeen DirecteurRik van den Boog1 juni 2011
5.RvC- / Bestuur CoronelUri Coronel6 juli / 28 november 2011
6.Joop Krant6 juli / 28 november 2011
7.Cor van Eijden6 juli / 28 november 2011
8.Frank Eijken6 juli 2011
9.Jan Haars6 juli 2011
10.Hoofd JeugdopleidingJan Olde Riekerink25 juni 2011
11.JeugdtrainerRobin Pronk1 oktober 2011
12.Coördinator bovenbouwEdmond Claus20 oktober 2011
13.Algemeen Directeur a.i.Martin Sturkenboom9 februari 2012
14.Technisch Directeur a.i.Danny Blind9 februari 2012
15.Medische stafJos Kortekaasper 2012/13
16.Edwin Goedhartper 2012/13
17.René Wormhoudtper 2012/13
18.Piet Bonper 2012/13
19.Niels Wijneper 2012/13
20.Mark Rekersper 2012/13
21.RvC ten HaveSteven ten Have26 maart 2012
22.Paul Römer26 maart 2012
24.Edgar Davids2012
25.Marjan Olfers2012
26Hoofd JeugdscoutingHennie de Regt2012
27.Commercieel DirecteurHenri van der Aat1 januari 2013

QuotesEdit

Patrick Kluivert

"Terecht dat Cruijff zich druk maakt, Ajax is Ajax niet meer. Ajax is mijn club, maar het heeft geen identiteit meer. Je moet een bepaalde cultuur proeven, weten, kennen en herkennen om dat te begrijpen. Dat alles heeft met voetbal te maken. Met het spel. Dat gaat om: overwicht, goed spelen, winnen. Dat zie je niet meer. Spartak Moskou-uit, dat gebeurde in onze tijd niet. Wij verloren ook wel eens, maar nooit door slecht spel. Dat is nu wel zo."
—Kluivert over de Fluwelen Revolutie, april 2011.[60]

FootnotesEdit

  1. Column: Oproep aan alle Ajacieden
  2. Cruijff rekent op steun van leden Ajax
  3. Oproep aan alle Ajacieden, column in de Telegraaf
  4. Ajax en De Boer komen contract voor 3,5 jaar overeen, Voetbalzone.nl, 3 januari 2010
  5. VICTORIE VOOR CRUIJFF, column in de Telegraaf
  6. 6,0 6,1 Nieuwe leden gekozen in Ledenraad, Ajax.nl
  7. Edo Ophof niet in ledenraad Ajax, Rtl nieuws
  8. 8,0 8,1 Ajax benoemt adviesorganen, Ajax.nl
  9. Cruijff: 'Ajax moet terug naar de top', Ajax.nl
  10. 10,0 10,1 10,2 Nauwkeurige mailchronologie van een oorlog bij Ajax, AD
  11. 11,0 11,1 Ajax bereikt geen akkoord met Cruijff, Ajax.nl
  12. 12,0 12,1 Bestuur en RvC stellen functie ter beschikking, Ajax.nl
  13. Rik van den Boog vertrekt bij Ajax, Ajax.nl
  14. Bericht van de Ledenraad, Ajax.nl
  15. Commissie Ledenraad in Barcelona, Ajax.nl
  16. Column Cruijff: Functie bij Ajax, column in de Telegraaf
  17. 17,0 17,1 Commissie van voordracht geïnstalleerd, Ajax.nl
  18. Coronel vs. Cruijff, Telegraaf
  19. Kandidaten RvC Ajax, Ajax.nl
  20. 20,0 20,1 Steven ten Have: 'Warm hart voor Ajax', Ajax.nl
  21. 'Deed pijn aan mijn ogen', Radio 1
  22. Jonk: Johan denkt altijd drie stappen vooruit, AD
  23. Bergkamp en Jonk tekenen contract, Ajax.nl
  24. Ajax aast op Tscheu La Ling, De Telegraaf
  25. Ajax: La Ling en Overmars, AD
  26. Ling getergd in vuile oorlog, De Telegraaf/Ajaxshowtime.com
  27. Ling via voicemail afgewezen, De Telegraaf/Ajaxshowtime.com
  28. Afwijzing Ling hakt er zwaar in bij Cruijff, De Telegraaf/Ajaxshowtime.com
  29. Cruijff opnieuw in conflict met leden RvC van Ajax, Voetbal International
  30. Ling hekelt de RvC, De Telegraaf/Ajaxshowtime.com
  31. Olde Riekerink vertrekt bij Ajax, Ajax.nl
  32. Robin Pronk vertrekt bij Ajax, Ajax.nl
  33. Edmond Claus vertrekt naar China, Ajax.nl
  34. 'Ajax polst Van Basten als technisch directeur', AD
  35. Geen Ajax-Van Basten: 'Te veel mitsen en maren', Sport1
  36. Breuk RvC en Cruijff over Van Basten, Ajax.nl
  38. Uitkomst Ledenraad 24 oktober 2011, Ajax.nl
  39. Ajax beoogt nieuwe bezetting directie, Ajax.nl
  40. Winter speciaal voor ledenraad naar Amsterdam, AD
  41. Uitkomst vergadering Ledenraad, Ajax.nl
  42. 'Ook Cruijff wil nog niet opstappen', Nu Sport
  43. Niet 11, maar 14 partijen, AjaxShowTime
  44. Benoeming interim-directie akkoord, Ajax.nl
  45. Hoger beroep tegen uitspraak rechter, Ajax.nl
  46. Vereniging Ajax benoemt bestuursraad, Ajax.nl
  47. Uitspraak in hoger beroep, Ajax.nl
  48. Blind en Sturkenboom weg bij Ajax, Ajax.nl
  49. Cruijff en Jonk pakken door met hun fluwelen revolutie, Voetbal International.nl
  50. Goedhart vertrekt bij Ajax, Ajax.nl
  51. Wijzigingen in medische staf, Ajax.nl
  52. Ten Have en Römer verlaten RvC, Ajax.nl
  53. Olfers en Davids: functie ter beschikking, Ajax.nl
  54. Ook Cruijff stelt functie beschikbaar, Ajax.nl
  55. Bestuursraad AFC Ajax compleet, Ajax.nl
  57. Van Praag biedt zich bij Ajax aan als bemiddelaar, Ajax.nl
  59. Endt: 'Revolutie over paar jaar beoordelen', AfkickenTV/Ajaxshowtime.com
  60. Kluivert steunt Cruijff bij Ajax, Nusport.nl/Ajaxshowtime.com

Around Wikia's network

Random Wiki