Wikia

AFC Ajax wiki

George Ogăraru

1.174pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share
George Ogăraru
Ogăraru.jpg
Persoonlijke informatie
Volledige naam George Cristian Ogăraru
Geboortedatum (1980-02-03) 3 februari 1980 (36 jaar)
Geboorteplaats Vlag van Roemenië Boekarest, Roemenië
Ajax informatie
Status Gestopt
Rugnummer 20 & 30
Positie Rechtsback
Ajax carrière
Jaren Team w 0(g)
2006-2010
2008-2009
Vlag van Amsterdam Ajax 1
Vlag van Roemenië S. Boekarest
66 (0)
verhuur
Afbeelding galerij (2)
"Ik ben George Ogăraru. Ik ben Ajacied."
—Ogăraru introduceerd zichzelf simpel en effectief aan de sponsors bij de Ajax clinics in Roemenië, februari 2013.[1]

George Ogăraru (Boekarest, 3 februari 1980) is een voormalig Roemeens voetballer en de huidige assistent van Marcel Keizer bij Jong Ajax.

Ogăraru tekende in 2006 op 26-jarige leeftijd een vierjarig in Amsterdam. Na zijn eerste seizoen wist de Roemeense rechtsback zijn basisplaats niet te behouden, waarna hij werd verhuurd aan zijn oude club Steaua Boekarest. Hij keerde terug maar kwam niet meer aan spelen toe. In 2010 vertrok hij uiteindelijk bij Ajax en ging spelen in Zwitserland.

Spelers carrièreEdit

George Ogararu.jpg

George Ogăraru als speler.

"Ajax is een erg grote club, een van de grootste van Europa. Ze hebben in het verleden veel prijzen gewonnen. Voor deze club wil je altijd spelen!"
—Ogăraru na het ondertekenen van zijn contract in 2006.[2]

In mei 2006 tekende Ogăraru een vierjarig contract tot medio 2010. De 26-jarige rechtsback kwam over van het Roemeense Steaua Boekarest.[2] Hij moest de opvolger worden van de vertrokken Hatem Trabelsi. Voor zijn overgang sprak hij met landgenoot en oud Ajax-speler Cristian Chivu. Chivu vertelde hem dat Ajax de juiste club voor hem was: "Go, go, go! Ajax is de perfecte club voor jou", aldus Chivu.[3]

Seizoen 2006/07 - Ogăraru kreeg van trainer Henk Ten Cate rugnummer 20 en maakte op 13 augustus 2006 zijn officiële debuut voor Ajax 1; hij startte in de Johan Cruijff Schaal tegen PSV in de basis. De wedstrijd werd met 3-1 gewonnen door doelpunten van Mauro Rosales, Kenneth Pérez en Wesley Sneijder. Ogăraru speelde veel wedstrijden, hoewel hij niet altijd op een basisplaats kon rekenen. Dat seizoen had Ajax een sterk team met spelers als Ryan Babel, Sneijder, John Heitinga, Thomas Vermaelen, Klaas-Jan Huntelaar, Jaap Stam, Urby Emanuelson en Gabri. Het team wist de finale van de KNVB Beker te winnen door AZ na strafschoppen, waarin Ogăraru raak schoot, uit te schakelen.

De ontknoping van het seizoen was een van de spannendste uit de geschiedenis. Op de laatste speeldag konden zowel Ajax, AZ als PSV kampioen worden. AZ had de beste papieren, maar door een rode kaart verloren de Alkmaarders. Ajax speelde uit bij de laagvlieger Willem II. In de rust stond Ajax virtueel op de eerste plaats, maar PSV bleef thuis maar scoren tegen Vitesse. Ajax won de wedstrijd uiteindelijk met 0-2, maar kwam uiteindelijk één doelpunt te kort voor het kampioenschap.[4]

Seizoenen 2007/08 - In de zomer van 2007 kwam er belangstelling uit Engeland. Manchester City FC zou zich gemeld hebben voor de Roemeense verdediger.[5] De deal ging echter niet door en bleef bij Ajax. Ogăraru startte in de basis voor de Johan Cruijff Schaal 2007, die succesvol werd verdedigd door een 1-0 overwinning op PSV, doelpunt Gabri. In die wedstrijd raakte Ogăraru geblesseerd, waardoor hij vier weken aan de kant moest staan.[6] Daarnaast kreeg hij concurrentie van Bruna Silva en het jonge talent Gregory van der Wiel.

In de winterstop werd het duidelijk dat Ajax ontevreden was over de prestaties van Ogăraru. Aanvallend deed hij het prima, maar verdedigend was het ondermaats.[7] Na de winterstop speelde Ogăraru hierdoor minder wedstrijden voor het eerste elftal, hij kwam in 2008 slechts vier maal in actie. Aan het einde van het seizoen gaf hij aan dat hij het liefst bij Ajax wilde blijven om zich te kunnen ontwikkelen.[8]

Seizoen 2008/09 - Aanvankelijk zou Ogăraru bij Ajax blijven, maar in september 2008 werd het bekend dat hij voor een seizoen werd verhuurd aan zijn oude club Steaua Boekarest.[9] De rechtsback zou niet in de plannen van de nieuwe trainer Marco van Basten passen.

Seizoen 2009/10 - Ogăraru keerde terug bij Ajax, waar alweer een nieuwe trainer Martin Jol aan het roer stond. Het gerucht kwam dat de zakenwaarnemer van Ogăraru Ajax had gevraagd om hem transfervrij naar AEK Athena te laten vertrekken.[10] Dat ging echter niet door en Ogăraru sloot aan bij Jong Ajax van Fred Grim en Pieter Huistra.[11] Hij kwam voor de winterstop niet in actie voor het eerste elftal, waarna eind 2009 het gerucht kwam dat zijn oude club hem weer terug wilde hebben.[12] Zelf zag hij dit echter niet zitten.[13] In de winterstop kon hij vervolgens ook op huurbasis naar Sparta Rotterdam, maar ook dit zag Ogăraru niet zitten.[14]

Hij bleef zijn wedstrijden bij Jong Ajax spelen, waarna zijn contract in de zomer van 2010 afliep. Zo vertrok hij transfervrij naar het Zwitserse FC Sion.[15] Hij speelde uiteindelijk 66 officiële wedstrijden voor Ajax 1, waarin hij nooit wist te scoren.

IntermezzoEdit

Ogăraru speelde twee seizoen in Zwitserland, waarna hij in het seizoen 2012/13 met Jong Ajax tot aan de zomerstop mee trainde, om fit te raken voor een nieuwe club.[16] In het zelfde seizoen werd Ajax 1 in de UEFA Europa League gekoppeld aan Steaua Boekarest. Bij de thuis-wedstrijd in de Amsterdam Arena was Ogăraru eregast. In Roemenië werd er in samenwerking met Ogăraru clinics georganiseerd voor kansarme kinderen.[1]

Trainers carrièreEdit

"Ik wil in Nederland de fijne kneepjes van het trainersvak leren. Ik denk dat ik veel kan leren als ik bij Ajax rond blijf hangen. De jeugdopleiding heeft nog veel geheimen voor mij."
—Ogăraru over het vervolg van zijn carrière, juli 2013 [17]

Zo ging hij in het seizoen 2013/14 stage lopen bij Jong Ajax.[18]

StatistiekenEdit

Wedstrijden van Ogăraru voor Ajax
Seizoen Eredivisie Beker JCschaal PO UEFA Cup Europa L. Champ L. Totaal
W D W D W D W D W D W D W D Wed. Dlp.
2006/07 280 50 10 40 60 00 440
2007/08 160 30 10 00 20 00 220
2008/09 Verhuurd aan Steaua Boekarest
2009/10 00 00 00 00
Totaal440802040800000660

ErelijstEdit

Nationaal

Vriendschappelijk

Zie ookEdit

FootnotesEdit

Around Wikia's network

Random Wiki