Wikia

JarenEdit

Begin jarenEdit

Generatie Gouden EeuwEdit

1980sEdit

Generatie van de Gouden EeuwEdit

1990sEdit

2000sEdit

Wesrafjohnnigel

Toptalenten Johnny, Wes, Nigel en Raffie.

Sneijder en Van der VaartEdit

Top lichting - Na de eeuwwisseling braken er veel supertalenten door in het eerste elftal van Ajax. Deze generatie doorliepen de jeugdopleiding in de jaren '90 en wisten onder leiding van Ronald Koeman, en in een eerder stadium onder Co Adriaanse, een plek in het eerste elftal van Ajax te bemachtigen.

De talenten Rafael van der Vaart. Raffie doorliep van 1993 tot 2000 alle elftallen en debuteerde op 19 April 2000 op 17-jarige leeftijd in Ajax 1. Een half jaar later maakte hij zijn eerste doelpunt en werd hij een vaste waarde in het team. Niet lang daarna zou een ander groot talent zijn debuut maken. Op 26 August 2001 kwam John Heitinga in een wedstrijd tegen Feyenoord in het veld. Johnny liep al sinds 1990 in de elftallen van Ajax rond. Hij was al als kleine jongen fysiek heel sterk, waardoor hij vaak in een elftal hoger speelde. Johnny is van deze generatie de grootste Ajacied geworden. Bij de supporters is hij erg geliefd en Johnny zal ooit terugkeren naar Ajax. Na het debuut van Raffie en Johnny brak er een belangrijk jaar aan; het jaar 2002. Drie grote talenten maakte hun debuut in dat jaar. Doelman Maarten Stekelenburg keepte zijn eerste wedstrijd, Nigel de Jong schoffelde zijn eerste tegenstander onderuit in de Amsterdam ArenA en de kleine Wesley Sneijder maakte zijn eerste minuten in Ajax 1. Stekelenburg speelde tot nu toe de meeste wedstrijden voor het eerste van Ajax. Nigel speelde vanaf 1993, net als Raffie, in de jeugdopleiding van Ajax. Hij speelde veruit de minste wedstrijden voor Ajax (133) en vertrok al na drie en een half seizoen naar het buitenland. Kleine Wesley kwam via de talentendagen in 1991 in de jeugdopleiding. Hoewel Wesley erg klein was, wist hij met zijn techniek toch overeind te blijven staan. En als dat niet gebeurden hadden we altijd Johnny nog. Kleine Wes vertrok pas in 2007 naar het buitenland. Maarten kwam in vergelijking met de rest van de generatie pas laat in de jeugdopleiding; in het jaar 1997. Daarentegen speelde hij wel de meeste wedstrijden (282) in het eerste en vertrok pas na negen seizoen naar het buitenland.

Deze generatie van supertalenten heeft inmiddels Europa veroverd. Ze spelen stuk voor stuk voor de grootste clubs en winnen de grootste toernooien. Raffie speelde tot nu toe voor HSV, Real Madrid en Tottenham Hotspur, Johnny voor Atlético Madrid en Everton FC, Nigel voor HSV en Manchester City, kleine Wes voor Real Madrid en Internazionale en Maarten voor AS Roma en Fullham FC. Raffie en Johnny hebben altijd aangegeven dat ze ooit nog willen terugkeren naar Ajax.

Belgen van Germinal Beerschot - In 1999 ging Ajax een samenwerkingsverband met het Belgische Germinal Beerschot aan. Ajax richtte zich voornamelijk op de begeleiding en verder ontwikkeling van de jeugdopleiding van de club. In 2000 werd de eerste vlucht geplukt genaamd Thomas Vermaelen. Tom De Mul kwam in 2001, de 16-jarige Jantje Vertonghen volgde in 2003 en Toby Alderweireld kwam als 15-jarige een jaar later. Met uitzondering van Tom De Mul speelde de Belgen in de verdediging en kwamen alle in de basis. Vermaelen maakte in 2008 de overstap naar Engeland, Jantje Vertonghen werd in 2012 aan Tottenham Hotspur werd verkocht, waarna Alderweireld in 2013 naar Atletico Madrid vertrok.

2010sEdit

"Meer Sneijdertjes en Van der Vaartjes bij Ajax"
Frank de Boer over de Jeugdopleiding

Na een mindere lichting van jeugdspelers stonden er weer wat top talenten op de deur te kloppen. Deze generatie leidde Ajax een aantal jaren later naar het dertigste landskampioenschap, waardoor Ajax drie sterren boven het logo mag plaatsen. Het elftal dat de kampioenswedstrijd op 15 mei 2011 won van FC Twente bestond voornamelijk uit jeugdspeler die tussen 2006 en 2010 debuteerde in Ajax 1. Daarbij speelde dat seizoen ook Maarten Stekelenburg, uit de Zilveren generatie, en Urby Emanuelson die in 2004 debuteerde in Ajax 1. Vurnon Anita, Kenneth Vermeer, Jan Vertonghen, Toby Alderweireld, Siem de Jong, Gregory van der Wiel, Christian Eriksen, Daley Blind en nieuwkomers Lorenzo Ebecilio en Aras Özbiliz bezorgden Ajax, onder leiding van Frank de Boer, Ajax het dertigste landskampioenschap.

Nadat Frank de Boer in 2011 vast werd aangesteld als Hoofdcoach van Ajax kreeg de jeugd weer veel kansen in Ajax 1. Samen met Wim Jonk, Dennis Bergkamp, Theo van Duivenbode en Marc Overmars, die werden gestuurd door Johan Cruijff, kwam er een frisse wind door de jeugdopleiding. Er werd een plan opgezet om de jeugdopleiding weer te laten herleven. Vanaf dat het Technisch Hart de baas is bij Ajax debuteerde tot op heden Lorenzo Ebecilio, Jody Lukoki, Geoffrey Castillion, Ruben Ligeon, Davy Klaassen, Mitchell Dijks, Dico Koppers, Lesley de Sa, Nicolai Boilesen, Viktor Fischer en Ricardo van Rhijn.

Generatie 1992/93Edit

1rightarrow Zie voor meer informatie: generatie 1992/93

De nieuwe lichting van 1992/93 bleek een succesvolle te zijn. Onder hoofdtrainer Frank de Boer, die deze lichting ook trainde als trainer van de A1, debuteerde veel van deze jongens in Ajax 1.

Around Wikia's network

Random Wiki