Wikia

Goldenboy

Rafael van der Vaart, Golden Boy 2003

De Golden Boy is een award voor het grootste Europese voetbaltalent onder 21 jaar. De prijs wordt sinds 2003 jaarlijks uitgereikt door de Italiaanse sportkrant Tuttosport.

GeschiedenisEdit

In 2003 werd de eerste Golden Boy award uitgereikt. Ajacied Rafael van der Vaart werd vervolgens verkozen tot het grootste talent uit Europa onder de 21. Daarmee liet hij Wayne Rooney en Cristiano Ronaldo achter zich. [1]

Het jaar daarna werden er drie Ajacieden genomineerd. Wesley Sneijder, Nicolae Mitea en Nigel de Jong kwamen echter niet verder dan de eerste 40 genomineerden. [2]

In 2005 werden alweer twee Ajacieden genomineerd. Ryan Babel en Hedwiges Maduro golden als de beste talenten van Europa. Hedwiges Maduro eindigden zelfs op de tiende plek. [3] Ook het jaar daarna werd Ryan Babel genomineerd, samen met Urby Emanuelson. Emanuelson werd 15e, Babel deze keer 16e. [4] Luis Suárez werd in 2007 gezien bij de beste 40 talenten van Europa. Miralem Sulejmani werd in 2008 10e en Jeffrey Sarpong 32e. [5]

In 2011 kwamen Lorenzo Ebecilio en Christian Eriksen bij de eerste 40 genomineerden. [6] Ebecilio viel later af, maar Eriksen kwam bij de laatste vijf genomineerden. [7] In 2012 werd Eriksen vervolgens 6e en Viktor Fischer werd in 2013 9e.

Ajax trok in 2014 de Poolse spits Arek Milik aan. De 20-jarige spits bleek een groot talent en scoorde veel. Hij werd vervolgens genomineerd voor de Golden Boy award en stond een tijdje aan de leiding in het klassement. Uiteindelijk eindigde Milik als tweede, achter Liverpool FC speler Raheem Sterling. [8]

Golden BoysEdit

Jaar Genomineerden Winnaar
Top 40 Top 10 Top 5
2003 Nederlands vlag Rafael van der Vaart
2004Nederlands vlag Wesley Sneijder,
Roemenië vlag Nicolae Mitea,
Nederlands vlag Nigel de Jong
2005Nederlands vlag Ryan BabelNederlands vlag #10 - Hedwiges Maduro
2006Nederlands vlag #15 - Urby Emanuelson,
Nederlands vlag #16 - Ryan Babel
2007Uruguay vlag Luis Suárez
2008Nederlands vlag #32 - Jeffrey SarpongServië vlag #10 - Miralem Sulejmani
2009
2010Denemarken vlag Christian Eriksen
2011Nederlands vlag Lorenzo Ebecilio Denemarken vlag Christian Eriksen
2012 Denemarken vlag #6 - Christian Eriksen
2013 Denemarken vlag #9 - Viktor Fischer
2014 Polen vlag #2 - Arek Milik

Zie ookEdit

FootnotesEdit

Around Wikia's network

Random Wiki