Wikia

AFC Ajax wiki

Golden Boy

1.174pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share
Goldenboy.jpg

Rafael van der Vaart, Golden Boy 2003

De Golden Boy is een award voor het grootste Europese voetbaltalent onder 21 jaar. De prijs wordt sinds 2003 jaarlijks uitgereikt door de Italiaanse sportkrant Tuttosport.

GeschiedenisEdit

In 2003 werd de eerste Golden Boy award uitgereikt. Ajacied Rafael van der Vaart werd vervolgens verkozen tot het grootste talent uit Europa onder de 21. Daarmee liet hij Wayne Rooney en Cristiano Ronaldo achter zich. [1]

Het jaar daarna werden er drie Ajacieden genomineerd. Wesley Sneijder, Nicolae Mitea en Nigel de Jong kwamen echter niet verder dan de eerste 40 genomineerden. [2]

In 2005 werden alweer twee Ajacieden genomineerd. Ryan Babel en Hedwiges Maduro golden als de beste talenten van Europa. Hedwiges Maduro eindigden zelfs op de tiende plek. [3] Ook het jaar daarna werd Ryan Babel genomineerd, samen met Urby Emanuelson. Emanuelson werd 15e, Babel deze keer 16e. [4] Luis Suárez werd in 2007 gezien bij de beste 40 talenten van Europa. Miralem Sulejmani werd in 2008 10e en Jeffrey Sarpong 32e. [5]

In 2011 kwamen Lorenzo Ebecilio en Christian Eriksen bij de eerste 40 genomineerden. [6] Ebecilio viel later af, maar Eriksen kwam bij de laatste vijf genomineerden. [7] In 2012 werd Eriksen vervolgens 6e en Viktor Fischer werd in 2013 9e.

Ajax trok in 2014 de Poolse spits Arek Milik aan. De 20-jarige spits bleek een groot talent en scoorde veel. Hij werd vervolgens genomineerd voor de Golden Boy award en stond een tijdje aan de leiding in het klassement. Uiteindelijk eindigde Milik als tweede, achter Liverpool FC speler Raheem Sterling. [8]

Golden BoysEdit

Jaar Genomineerden Winnaar
Top 40 Top 10 Top 5
2003 Vlag van Nederland Rafael van der Vaart
2004Vlag van Nederland Wesley Sneijder,
Vlag van Roemenië Nicolae Mitea,
Vlag van Nederland Nigel de Jong
2005Vlag van Nederland Ryan BabelVlag van Nederland #10 - Hedwiges Maduro
2006Vlag van Nederland #15 - Urby Emanuelson,
Vlag van Nederland #16 - Ryan Babel
2007Vlag van Uruguay Luis Suárez
2008Vlag van Nederland #32 - Jeffrey SarpongVlag van Servië #10 - Miralem Sulejmani
2009
2010Vlag van Denemarken Christian Eriksen
2011Vlag van Nederland Lorenzo Ebecilio Vlag van Denemarken Christian Eriksen
2012 Vlag van Denemarken #6 - Christian Eriksen
2013 Vlag van Denemarken #9 - Viktor Fischer
2014 Vlag van Polen #2 - Arek Milik

Zie ookEdit

FootnotesEdit

Around Wikia's network

Random Wiki