Wikia

AFC Ajax wiki

Incidenten

1.174pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share

LijstEdit

Dit is een lijst van boetes en straffen die de KNVB, UEFA en FIFA aan Ajax gaf voor incidenten.

# Jaar Wedstrijd Reden Straf
23.2010Juventus - AjaxVernielingen, vuurwerk, verwondingen€ 10.000 geldboete
24.2013Ajax - Manchester CitySpandoek€ 10.000 geldboete
25.2014Ajax - Celtic FCSpandoekLeeg vak de volgende wedstrijd
26.2014Celtic FC - AjaxVernielingen€ 20.000 geldboete
27.2014Duels tegen FC SalzburgBier gegooid, vuurwerk, spandoeken, spreekkoren€ 45.000 geldboete

UitwerkingEdit

  • 17-05-1998: Supporters rellen vs. PSV en Feyenoord bij Amstelcupfinale (15.000 gulden boete door KNVB) [1]
  • ??-11-2000: Supporters ongeregeldheden KAA Gent - Ajax (30.00 Zwitserse francs boete door UEFA)
  • 09-11-2000: Supporters ongeregeldheden bij Lausannec (10.000 zwitserse francs boete door UEFA)
  • #23 - Juventus - Ajax

Ajax kreeg in augustus 2010 een boete van € 10.000, voor de ongeregeldheden rondom de UEFA Europa League wedstrijd tussen Juventus en Ajax op 18 februari 2010. Supporters hebben vernielingen aangericht, vuurwerk afgestoken en een Italiaanse steward verwond. [2]

  • #24 Ajax - Manchester City

Het supportersvak Vak410 toonde tijdens deze UEFA Champions League wedstrijd een spandoek van een Arabier met een geldzak met een kruis erdoorheen. Onder het spandoek werd de tekst 'Against Modern Football' vertoond. De UEFA vond het spandoek 'uitlokkend' en 'ongepast'. Ajax kreeg een geldboete van 10.000 euro. [3]

  • #25 - Ajax - Celtic

Bij de wedstrijd tussen Ajax en Celtic in het seizoen 2013/14 toonde de F-Side een spandoek met de tekst 'Fenian Bastards'. Dit was een gericht naar de Ierse supporters. Ajax kreeg van de UEFA een boete van € 25.000 voor het spandoek. [4] De aanklager van de UEFA ging echter in hoger beroep. De geldboete verviel, maar tijdens de wedstrijd tussen Ajax en Red Bull Salzburg moest het vak waar het spandoek getoond werd leeg blijven. Het ging hier om het vak 127 (F-Side). [5]

  • #26 - Celtic - Ajax

Tijdens de UEFA Champions League wedstrijd tegen Celtic FC op 22 oktober 2013 in het seizoen 2013/14 vernielde de Ajax supporters tijdens de wedstrijd de tribune en gooide de stoeltjes naar het thuispubliek. Ajax kreeg in november 2013 een boete van 20.000 euro. Tevens moest Ajax de materialen schade van het stadion moeten betalen. [6]

  • #27 - Duels tegen FC Salzburg

[7]

  • #28 - Ajax - APOEL Nicosia

Ajax werd beboet omdat er trappen in het stadion waren geblokkeerd.[8]

  • #29 - Ajax - Legia Warschau

Ajax werd nogmaals beboet door geblokkeerde trappen in het stadion. Het ging om een boete van 12.000 euro.[9]

  • #30 - Rapied Wien - Ajax

In de UEFA Europa League uitwedstrijd tegen Rapied Wien werd er in het uitvak door Ajax supporters vuurwerk afgestoken. Ook vond voorafgaand aan het duel een bestorming plaats bij de ingang van dit vak. Ajax ontving een boete van 48.000 euro.[10]

FootnotesEdit

Around Wikia's network

Random Wiki