Wikia

AFC Ajax wiki

Kluivert familie

1.174pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share

De Kluivert familie is een Amsterdamse familiee van Surinaamse en Antiliaanse komaf. Vader Patrick was onderdeel van het sterrenteam van Louis van Gaal dat midden jaren '90 de UEFA Champions League wist te winnen. De toen pas 18-jarige Patrick scoorde het enige en dus winnende doelpunt in de finale tegen AC Milan. Tegenwoordig speelt zijn zoontje Justin, die onlangs een contract tekende tot medio 2019, in de Ajax A1. Patrick wordt vanaf het seizoen 2016/17 tevens trainer van de A1.

GeschiedenisEdit

Patrick Kluivert.jpg

Patje in het Ajax-shirt.

PatrickEdit

In 1984, op zevenjarige leeftijd, werd Patrick Kluivert naar Ajax gehaald door Tonny Bruins Slot, waarna hij de gehele jeugdopleiding van Ajax doorliep. Nadat het Ajax was mislukt om Ronaldo binnen te halen die naar concurrent PSV vertrok, besloot hoofdtrainer Louis van Gaal om Patrick naar het eerste elftal te halen. De spits kwam terecht in een team met talenten als Clarence Seedorf, Marc Overmars, Edgar Davids, Edwin van der Sar, Jari Litmanen en de gebroeders De Boer en ervaren krachten als aanvoerder Danny Blind en de teruggekeerde Frank Rijkaard.

Kluivert debuteerde in het seizoen 1994/95 in de Nederlandse Super Cup tegen Feyenoord, die werd gewonnen mede door een doelpunt van Patrick. Patrick speelde een fantastisch seizoen waarin de landstitel en de UEFA Champions League werd gewonnen. Hij was zelf verantwoordelijk voor het enige en daarmee winnende doelpunt in de finale van de Champions League tegen AC Milan. Het seizoen daarna won hij ook de Wereldbeker en de Europese Super Cup. Patrick speelde precies 100 officiële wedstrijden voor Ajax 1, waarin hij 52 maal wist te scoren. Na het seizoen 1996/97 vertrok Patrick naar AC Milan.

Justin Kluivert 2009-10.

JustinEdit

Patrick kreeg drie zoons, waarvan zoon Justin in 2006 net als zijn vader op 7-jarige leeftijd in de jeugdopleiding kwam te spelen. Zijn broer Quincy speelde in het seizoen 2007/08 ook in de jeugdopleiding, maar vertrok daarna weer.

Familie LedenEdit

  • Vlag van Amsterdam Patrick (1976), vader van Quincy, Justin, Ruben en Shane, oud-speler van Ajax 1.
    • Vlag van Amsterdam Quincy (1997), zoon van Patrick, broer van Justin, Ruben, oud-jeugdspeler 2007/08.
    • Vlag van Amsterdam Justin (1999), zoon van Patrick, broertje van Quincy, speler van de Ajax A1, Jong Ajax en Ajax 1.
    • Vlag van Amsterdam Ruben (2001), zoon van Patrick, broertje van Quincy en Justin, speler van de AFC .
    • Shane (8 jaar)

TijdbalkEdit

Geschiedenis van AFC Ajax
Eeuw 20e Eeuw 21e Eeuw
Jaar 84858687888990919293949596979899000102030405060708091011121314151617
Patrick Jeugdopleiding Ajax 1
Quincy Jeugd
Justin Jeugdopleiding Ajax 1

Zie ookEdit

Around Wikia's network

Random Wiki