Wikia

Kolbeinn Sigþórsson
Siggy2.jpg
Persoonlijke informatie
Volledige naam Kolbeinn Sigþórsson
Bijnaam "Siggy"
Geboortedatum (1990-03-14) 14 maart 1990 (27 jaar)
Geboorteplaats Vlag van IJsland Reykjavik, IJsland
Ajax informatie
Rugnummer 9
Positie Spits
Ajax carrière
Jaren Team w 0(g)
2011-2015
2015
Vlag van Amsterdam Ajax 1
Vlag van Amsterdam Jong Ajax
106 (35)
1 (0)
Afbeelding galerij (5)
Vlag van Ijsland
Kolbeinn Sigþórsson (Reykjavik, 14 maart 1990) is een IJslandse spits die tussen 2011 en 2015 meer dan 100 officiële wedstrijden voor Ajax 1 speelde. Hij ging op zestienjarige leeftijd in de jeugdopleiding van AZ voetballen en werd vervolgens in het seizoen 2011/12 door Ajax gekocht voor zo'n 4,5 miljoen euro. De spits begon sterk, maar kreeg echter veel last van verschillende blessures. Hij wist zijn vorm niet meer te herpakken en kreeg veel kritiek, waarna hij zijn basisplaats verloor aan Arek Milik. In 2015 vertrok hij naar het Franse FC Nantes.

Spelers carrièreEdit

Kolbeinn.jpg

Kolbeinn Sigþórsson in het seizoen 2011/12

In 2006 werd Sigþórsson gescout door Ajax en mocht hij met de A1 mee op een toernooi in Spanje. Hij wist echter niet te overtuigen en vertrok zonder contract terug naar Ijsland. Een jaar later vertrok hij naar AZ. [1]

Seizoen 2011/12 - Op 4 augustus 2011 werd het bekend dat Sigþórsson een contract tekende bij AFC Ajax, dat hem verbond tot media 2015. [1] Er werd zo gezegd 4,5 miljoen euro betaald aan AZ. Sigþórsson maakte zijn debuut in de Johan Cruijff Schaal 2011 tegen FC Twente, de wedstrijd werd echter onterecht verloren. In zijn tweede competitie wedstrijd voor Ajax, op 14 augustus tegen sc Heerenveen (5-1), scoorde hij zijn eerste doelpunt. In de zes competitie wedstrijden daarna scoorde Sigþórsson tegen VVV-Venlo, Vitesse (2x) en in de kraker tegen PSV. Op 2 oktober 2011, tijdens de wedstrijd tegen FC Groningen, raakte Sigþórsson ernstig geblesseerd. Hij brak zijn middenvoetsbeentjes. Hij maakte zijn rentree op 1 april 2012 in de wedstrijd tegen Heracles Almelo, en wist gelijk te scoren. Aan het einde van het seizoen werd hij kampioen van Nederland met Ajax.

Seizoen 2012/13 - Aan het begin van het seizoen was hij weer de vaste spits. Hij raakte echter in september 2012 weer ernstig geblesseerd, dit maal aan zijn linkerschouder. Hij maakte pas op 31 januari zijn rentree in de KNVB Beker-wedstrijd tegen Vitesse, waar hij twee maal in wist te scoren.

Siggiepsv.jpg

Sigþórsson scoort tegen PSV, 19 januari 2014.

Seizoen 2013/14 - Sigþórsson speelde in het seizoen 2013/14 blessurevrij en was meestal de eerste keuze in de spitspositie. In de Johan Cruijff Schaal 2013 was hij belangrijk door de 2-2 te maken tegen AZ, waardoor Ajax in de verlenging met 2-3 de Schaal kon binnen slepen. Veel doelpunten maakte Sigþórsson echter niet, waardoor hij kritiek kreeg. Als hij scoorde, waren dit wel belangrijke doelpunten. Zo scoorde hij de twee doelpunten in de thuiswedstrijd tegen aartsrivaal Feyenoord. Daarnaast scoorde hij de gelijkmaker uit bij FC Twente (1-1), de enige treffer in de thuiswedstrijd tegen PSV (1-0), uit bij Feyenoord (1-2) en de gelijkmaker uit bij Vitesse (1-1). Door zijn belangrijke doelpunten werd Ajax 1 weer landskampioen van Nederland. Sigþórsson werd met 10 doelpunten gedeeld topscorer van Ajax in de Eredivisie, samen met Davy Klaassen.

Seizoen 2014/15 - Ajax en Sigþórsson hadden de intentie om Sigþórsson te verkopen voor het nieuwe seizoen. Ajax had met Arek Milik en Richairo Živković twee nieuwe jonge spitsen aangetrokken en daarmee al verwacht dat Sigþórsson zou vertrekken. Hij bleef echter, waardoor Ajax het contract tot medio 2016 verlengde.

Siggie2.jpg

Sigþórsson in het seizoen 2014/15.

Sigþórsson wist echter totaal niet te overtuigen, waardoor er veel kritiek kwam op de spits. Concurrent Milik deed het daarentegen veel beter. In november 2014 verloor hij dan ook zijn basisplaats aan de Poolse spits. Het leek daarom ook het beste om te vertrekken in de winterstop, maar niets was minder waar. Sigþórsson bleef, maar kwam weinig aan spelen toe. Hij raakte vervolgens geblesseerd en speelde pas eind maart weer in Ajax 1. Die wedstrijd tegen Dnipro Dnipropetrovsk (2-1 winst) werd zijn 100e officiële wedstrijd voor Ajax, waardoor hij bij de Club van 100 ging horen.

Ajax 1 eindigde het seizoen teleurstellen als tweede achter PSV. Ook voor Sigþórsson was het geen succesvol seizoen. In juli 2015 werd Ajax en Sigþórsson eindelijk van elkaar verlost; de spits tekende bij FC Nantes. [2] Ajax ontving zo'n 3 miljoen euro voor Sigþórsson, die nog over een eenjarig contract beschikte.

StatistiekenEdit

Officiële wedstrijden van Sigþórsson in het shirt van Ajax

Wedstrijden van Sigþórsson voor Ajax
Seizoen Eredivisie Beker JCschaal Europa L. Champ L. Totaal
W D W D W D W D W D Wed. Dlp.
2011/12 147 00 10 00 20 177
2012/13 157 22 10 20 00 209
2013/14 3010 41 11 20 50 4212
2014/15 217 00 10 10 40 277
Totaal803163415011010635
  • Laats bijgewerkt na: FC Dordrecht - AJAX
Jong Ajax
Seizoen Eerste Divisie
W D
2014/15 10
Totaal10

DoelpuntenEdit

1rightarrow.png Zie voor meer informatie: Kolbeinn Sigþórsson's doelpunten

ErelijstEdit

Nationaal

Persoonlijk

Zie ookEdit

FootnotesEdit

Around Wikia's network

Random Wiki