Wikia

Manchester United FC
Herkomst Engeland Engeland

Geschiedenis met AjaxEdit

Seizoen 2011/12Edit

"Het was een mooie avond met Ajax. We waren jong, het was een groot stadion, maar we speelden een goede wedstrijd. We waren niet bang, we speelden gewoon onze wedstrijd."
—Toenmalig basisspeler Christian Eriksen terugkijkend naar het duel, december 2013.[1]

Na een verdachte uitschakeling in de UEFA Champions League stroomde Ajax in het seizoen 2011/12 door naar de tweede ronde van de UEFA Europa League. Ze troffen daar voor de tweede keer in de geschiedenis Manchester United in een officiële wedstrijd. Ondanks redelijk spel verloor Ajax op 16 februari 2012 thuis van ManU met 0-2. De uitslag gaf de Ajacieden een zware opdracht in Engeland. De uitwedstrijd werd echter een wedstrijd om niet te vergeten.

Op 23 februari 2012 speelde Ajax de wedstrijd op Old Trafford tegen Machester United FC. Oud-Ajacied Johnny Heitinga werd door Ajax uitgenodigd om de wedstrijd bij te wonen.[2] Verder zaten Arnold Mühren en Edwin van der Sar, die beide voor zowel Ajax als ManU speelde, op de tribune. De 4000 meegereisde Ajax supporters lieten zich de hele wedstrijd horen, waardoor ze veel respect kregen in Engeland. Ze schreeuwden onder andere de naam van de oud-Ajacied Luis Suárez, omdat Suárez dat seizoen een opstootje had met Machester United-speler Patrice Evra. ref>FA stelt geen onderzoek in na incident Suarez/Evra, Voetbal International</ref> Na een vroege achterstand knokte Ajax zich knap terug met een doelpunt van Aras Özbiliz die als eerste Ajax-speler scoorde op Old Trafford. In de tweede helft kwam Ajax zelfs op voorsprong door een doelpunt van Toby Alderweireld. Ajax won de wedstrijd knap met 1-2, wat net niet genoeg was om door naar de volgende ronde te gaan. [2]

WedstrijdenEdit

Seizoen Competitie R T U
Officieel
1976/77EUnievlag UEFA Cup1R1-02-0
2011/12EUnievlag Europa League2R0-21-2
Vriendschappelijk
1983/84Amsterdamvlag Amsterdam 708 Tournament3e p1-0
1986/87Amsterdamvlag Amsterdam 711 TournamentGroep1-0
2002/03Amsterdamvlag Amsterdam Tournament 2002Groep2-1

SpelersEdit

  • Topscorers tegen Machester United
# Speler Doelpunten
O V T
1.Belgievlag Toby Alderweireld1 1
Nederlands vlag Ruud Krol1 1
Turkije Aras Özbiliz1 1
Zweden vlag Zlatan Ibrahimović 11
Denemarken vlag Jesper Olsen 11
Nederlands vlag Victor Sikora 11

SpelersEdit

Jeugdspelers naar ManU

FootnotesEdit

Around Wikia's network

Random Wiki