Wikia

AFC Ajax wiki

Maxwell

1.174pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share
Maxwell
Maxwell2.jpg
Persoonlijke informatie
Volledige naam Maxwell Scherrer Cabelino Andrade
Geboortedatum (1981-08-27) 27 augustus 1981 (35 jaar)
Geboorteplaats Vlag van Brazilië Cachoeiro, Brazilië
Ajax informatie
Positie Linksback
Ajax carrière
Jaren Team w 0(g)
2001-2006 Vlag van Amsterdam Ajax 1 156 (10)
Afbeelding galerij (5)
"Maxwell en ik zijn Ajacieden. Maxwell is daarbij ook nog eens een echte Amsterdammer"
Zlatan Ibrahimović over zijn vriend Maxwell in Voetbal International, mei 2013

Maxwell Cabelino Andrade (Cachoeiro de Itapemirim, 27 augustus 1981), beter bekend als Maxwell, is een Braziliaanse voetballer die van 2001 tot 2005 onder contract stond bij Ajax. De linker verdediger won twee landskampioenschappen en won de Nederlandse Gouden Schoen. Door een ernstige hamstring blessure kwam zijn Ajax tijdperk echter aan een slecht einde. In 2006 vertrok hij naar Internationale en speelde vervolgens voor FC Barcelona en Paris Saint-Germain.

Spelers carrièreEdit

"Ajax was de beste ervaring in mijn leven. Ik was pas 20 en veranderde van een jongetje in een man, want ik moest van Brazilië naar Europa verhuizen. [...] Ajax is een speciale club voor mij en Amsterdam een bijzondere stad. Ik probeer de club zo goed mogelijk te volgen en zal dat altijd blijven doen."
—Maxwell in ELF Voetbal, 2011 [1]
Maxwell3.jpg

Maxwell, Braziliaanse Ajacied!

Op 19-jarige leeftijd kwam Maxwell in 2001 over van het Braziliaanse Cruzeiro EC. Hij tekende een 3-jarig contract tot medio 2004, met een optie voor nog twee jaar. [2] Op 19 augustus van dat jaar maakte hij zijn debuut in de thuiswedstrijd tegen Roda JC. In zijn eerste seizoen als speler van Ajax 1 won hij direct de dubbel: het Landskampioenschap en de KNVB Beker. Ook won hij de Marco van Basten Trofee, voor het Talent van het Jaar van Ajax.

Zijn eerste doelpunt voor Ajax maakte hij uit bij RKC Waalwijk op 26 oktober, waarmee hij een punt wist te redden. In het seizoen 2002/03 kwam Maxwell met Ajax tot de kwart-finale van de UEFA Champions League, waar ze nipt werden uitgeschakeld door AC Milan. Een jaar later werd het landskampioenschap weer behaald. Tussentijds werd de optie gelicht voor twee extra seizoenen (tot medio 2006), werd hij uitgeroepen tot Ajacied van het Jaar in 2004 en won hij de Gouden Schoen voor beste speler van de Eredivisie.

In de halve finale van de Amstel Cup 2004/05, uit bij Willem II, scheurde Maxwell ongelukkig z'n knieband af bij een landing na een sprong over een tegenstander. [3] Dit bleek direct de laatste wedstrijd van Maxwell geweest te zijn. In januari 2006 werd het bekend dat Ajax en Maxwell het contract hadden ontbonden. [4] Maxwell vertrok vervolgens naar Internationale. In Italië werd Maxwell tot het einde van het seizoen gestald bij het kleinere Empoli. Inter had al het maximale aantal spelers buiten de EU in de selectie, dus kon Maxwell nog niet voor Inter uitkomen.

ResultatenEdit

Wedstrijden van Maxwell voor Ajax
Seizoen Eredivisie Beker JCschaal UEFA Cup Champ L. Totaal
W D W D W D W D W D Wed. Dlp.
2001/02 240 30 30 10 310
2002/03 304 20 10 120 454
2003/04 312 10 80 402
2004/05 293 30 10 21 50 404
2005/06 00 00 00 00 00
Totaal114990205126015610

ErelijstEdit

"[...] de mooiste prijs uit mijn carrière was de eerste titel met Ajax."
—Maxwell in ELF Voetbal, 2011 [1]

Nationaal

Vriendschappelijk

Persoonlijk

Zie ookEdit

FootnotesEdit

Around Wikia's network

Random Wiki