Wikia

AFC Ajax wiki

Olympique Lyonnais

1.174pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share
Olympique Lyonnais
Olympique lyonnais.png
Herkomst Frankrijk Vlag van Frankrijk

Olympique Lyonnais, kortweg Olympique Lyon is een Franse voetbalclub uit Lyon, opgericht in 1899 en uitkomend in de Ligue 1. De eerste ontmoeting tussen Olympique Lyon en Ajax was in het Seizoen 2002/03 in de 1e groepsfase van de UEFA Champions League. De thuiswedstrijd werd onverwacht met 2-1 gewonnen door het aankomende talent Zlatan Ibrahimović. Maar ook de uitwedstrijd won Ajax (0-2) met doelpunten van Steven Pienaar en Rafael van der Vaart. Pas in het Seizoen 2011/12 troffen de clubs elkaar weer, ook deze keer in de groepsfase van de Champions League.

Geschiedenis met AjaxEdit

In het Seizoen 2002/03 speelde Ajax sinds een aantal jaar weer in de UEFA Champions League. Ajax had een team met spelers die later allemaal zouden uitgroeien tot wereldspelers. Namen als Zlatan Ibrahimović, Maxwell, Cristian Chivu, John Heitinga, Nigel de Jong, Rafael van der Vaart en Wesley Sneijder speelde allemaal in het team dat werd getraind door Ronald Koeman. Ook keerde ras-Ajacied Jari Litmanen weer terug in Amsterdam. De eerste wedstrijd die Ajax moest spelen in de Champions League was tegen Olympique Lyonnais, een Frans team dat toen der tijd aan de top van Europa stond. Tegen alle verhoudingen in was het Ajax dat de stempel op de wedstrijd drukte. In de 11e minuut schoot Zlatan Ibrahimović, voorafgaand met een prachtige individuele actie, Ajax naar 1-0. Ook hij zou de 2-0 maken in de eerste helft. In de tweede helft had Ajax moeite met Lyon, die zelfs nog op 2-1 wisten te komen. Ajax won de wedstrijd echter wel, verdiend, met 2-1.

De uitwedstrijd ging ook gewonnen. Steven Pienaar zette Ajax al vroeg op voorsprong, maar daarna kreeg Ajax het moeilijk. Ajacied Cristian Chivu kreeg een rode kaart, waardoor Ajax een lange tijd met 10 man speelde. Lyon wist echter niet te scoren. Ver in de blessuretijd van de tweede helft scoorde Rafael van der Vaart toch nog de 0-2 voor Ajax.

De dubbele zege op Olympique Lyon13:28

De dubbele zege op Olympique Lyon

WedstrijdenEdit

Ajax tegen Olympique Lyonnais
Seizoen Competitie R T U
2002/03UEFA Champions LeagueGroep 12-10-2
2011/12UEFA Champions LeagueGroep0-0

SpelersEdit

TopscorersEdit

Lijst met speler die voor Ajax tegen Olympique Lyonnais hebben gescoord.

# Speler D
1.Zlatan Ibrahimović2
2.Steven Pienaar1
Rafael van der Vaart1

FootnotesEdit

Around Wikia's network

Random Wiki