Wikia

AFC Ajax wiki

Satellietclub

1.174pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share

SatellietclubsEdit

Voormalige satellietclubs

SamenwerkingenEdit

Betaald Voetbal Clubs

Amateurclubs

1rightarrow.png Zie voor meer informatie over o.a. de HETT-clubs: Amateurclubs samenwerkingen

Voormalige samenwerkingen

Contacten in andere landenEdit

Projecten

GriekenlandEdit

In maart 2011 ging de Ajax Hellas Youth Academy in Griekenland officieel van start. Ajax sloot een vijfjarig samenwerkingsverband met het Griekse All Star Consultancy. Vanuit het basiskamp op het Griekse eiland Corfu zullen er op vijftien locaties in Griekenland en Cyprus academies vanuit de opleidingsfilosofie van Ajax worden uitgezet. [1]

Verenigden StatenEdit

In de zomer van 2012 vertrok Academy Consultant Eddie van Schaick naar New York om daar de Ajax Academy Summer Camp te geven. In New Jersey, Manhattan en Brooklyn werden er clinics gegeven door Ajax-trainers voor de jeugd, zowel jongens als meisjes. Ajax probeerde hiermee het voetbal en de naam Ajax weer populair te maken in New York, na het mislukte project Ajax Orlando. Vervolgens gingen ze ook naar Zweden, Udinese, Cyprus, Noorwegen en Finland. [2]

PolenEdit

In Polen werd dat jaar een bijzonder project opgezet in samenwerking met Nivea; Szkółki Piłkarskie NIVEA. Ronald de Boer en Eddie van Schaick gingen naar Polen om het project te lanceren. Nivea en Ajax gingen honderd amateurclubs begeleiden in het opleiden van talenten. In Polen werden er toernooien georganiseerd voor de deelnemers en daaruit worden twee jongens – en twee meisjesteams geselecteerd. Die komen in juli 2013 een week op de Toekomst trainen. [3] Een meisjes team kwam in de zomerstop naar De Toekomst. [4][5]

RoemeniëEdit

Ajax investeert sinds 2012 samen met Dynamo Boekarest in een voetbalopleiding in Boekarest, genaamd Academdia DFC. Hoe de samenwerking er precies uitziet is niet duidelijk, wel dat ze worden klaargestoomd om bij Dynamo te gaan voetballen en waarschijnlijk vervolgens bij Ajax. [6] Via de voetbalschool van George Hagi kwamen onder andere Bogdan Tiru en Christian Gavra op proef. [7]

RuslandEdit

Ajax werd de eerste niet-Russiche voetbalclub ter wereld die een jeugdopleiding opzette in Rusland. In 2012 werd een contract getekend met Tom Sauer en zijn bedrijf Korsa Media, die het project zal gaan leiden. Nabij Moskou zal in juni 2013 een eerste juniorenkamp van Ajax plaatsvinden. Daarna zal Ajax een complete jeugdopleiding opzetten. Het is de bedoeling dat het project in 2015 af is. De jeugdopleiding zal verspreid zijn over meerdere steden in het enorme land. [8]

FootnotesEdit

Around Wikia's network

Random Wiki