Wikia

AFC Ajax wiki

Technisch Hart conflict

1.174pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share
"Het probleem is dat Johan Cruijff de baas is. Maar hij is er nooit. Vervolgens is er dus geen baas en is iedereen een beetje de baas."
Mark Geestman over het conflict.[1]

Het Technisch Hart conflict was een conflict uit 2015 tussen de leden van het Technisch Hart. Aan de ene kant had je de jeugdopleiding onder leiding van Wim Jonk en aan de andere kant had je het eerste elftal/directie bestaande uit Frank de Boer, Marc Overmars en Dennis Bergkamp.

De uitkomst was dat Tscheu La Ling de RvC van advies voorzag, wat niet werd overgenomen door de RvC maar waaruit kwam dat het Technisch Hart een voorzitter in de naam van Edwin van der Sar kreeg en dat Marc Overmars van Directeur Voetbalzaken de Directeur Spelersbeleid werd.

AchtergrondEdit

Na de Fluwelen Revolutie (2010-13) van Johan Cruijff werd de club opnieuw ingedeeld. Het Technisch Hart moest het belangrijkste orgaan worden binnen de club, maar tegelijkertijd werd er ook een Directeur Voetbalzaken (Marc Overmars) en een Algemeen Directeur (Michael Kinsbergen) aangesteld. Het Technisch Hart kreeg de leden Wim Jonk (jeugdopleiding), Frank de Boer (eerste elftal) en Dennis Bergkamp (tussenpersoon). Nadat Frank de Boer in 2012 uit het Technisch Hart stapte loste de RvC dit op door Marc Overmars Statutair Directeur te maken en hem daardoor bevoegdheid over Voetbal Technische te geven en daarmee de oorspronkelijke beslisbevoegdheid van het Technische Hart teniet te doen. Dit werd het eerste knelpunt, omdat hieruit bleek dat het Plan Cruijff niet leidend bleek te zijn.

In 2014 wilde Wim Jonk meer geld voor de jeugdopleiding, maar Michael Kinsbergen en Overmars weigerde dat te geven.[2][3] Dit werd het tweede knelpunt waaruit bleek dat het Plan Cruijff niet leidend bleek te zijn.[4] Daarnaast waren de prestaties van Ajax 1 lachwekkend slecht. In het seizoen 2014/15 speelde het elftal van Frank de Boer dramatisch, waardoor er van alle kanten werd geschreeuwd om goede aankopen.

GeschiedenisEdit

ConflictEdit

"Ik vroeg de directie van Ajax alleen om het naleven van het Plan-Cruijff."
Wim Jonk over het conflict.[5]

Discussies - In april 2015 werd het duidelijk dat er een klein conflict was binnen Ajax. Zo werd later bekend dat er een aantal meningsverschillen waren ontstaan. Je had aan de ene kant Wim Jonk, Hoofd Jeugdopleiding en lid van het Technisch Hart. Hij wilde het Plan Cruijff blijven volgen en meer geld in de jeugdopleiding investeren. Daarnaast wilde hij een duidelijke taakverdeling in het Technisch Hart.[6][5] Zo was Jonk via het Technisch Hart verantwoordelijk over de jeugdopleiding, maar was Marc Overmars als Directeur Voetbalzaken verantwoordelijk over alle voetbalzaken, inclusief de jeugdopleiding. Hierdoor werd het volgens Jonk onduidelijk wie wat moest doen.

Aan de andere kant had je het eerste elftal met Frank de Boer en Dennis Bergkamp die door het dramatische seizoen ook vanaf buiten versterkingen wilden kopen. Zo werd al eerder het jonge talent Daley Sinkgraven gecontracteerd, maar vroegen Jonk en de rest van de jeugdopleiding wel af of hij beter was dan aanstormende talenten Abdelhak Nouri en Donny van de Beek.[7] Jonk en co vonden het aankoopbeleid echter lachwekkend.[8] Zo kwamen er geruchten dat Kinsbergen de keuzes van Directeur Voetbalzaken Marc Overmars en Wim Jonk overrulede.[9]

Daarnaast vonden Jonk en zijn jeugdopleiding dat de samenwerkingen met FK AS Trenčín en Ajax Cape Town werden verwaarloosd. Overmars en Bergkamp vonden daarnaast weer dat de jeugdopleiding te ver is doorgeschoten in de aanstelling van performancecoaches, die zich bezighouden met de fysieke en mentale aspecten binnen de opleiding.[4] Het kwam op een gegeven zo ver dat Wim Jonk niet meer aansloot bij de wekelijkse vergaderingen van het Technisch Hart.[4]

Knelpunten Wim Jonk

  1. Wilde duidelijke taakverdeling - directie en Technisch Hart kwam in elkaars domein
  2. Vond dat het Plan-Cruijff niet meer leidend was
  3. Ontevreden over aankoopbeleid - te veel breedte aankopen
  4. Samenwerkingsverbanden werden verwaarloosd

Algemeen Directeur - De RvC Wijers vond dat Michael Kinsbergen geen bindende factor kon zijn in dit conflict.[10] Kinsbergen zou Edwin van der Sar inwerken tot Algemeen Directeur, maar na de inwerktijd tot medio 2015 maakte Van der Sar echter bekend dat hij nog niet klaar was voor de functie als Algemeen Directeur. Hierdoor wilde hij dat Kinsbergen nog bij Ajax bleef.[11]

Er kwam weerstand tegen Kinsbergen en Financieel Directeur Jeroen Slop, die dingen bleken door te drukken zonder dat ze een voetbalachtergrond hadden.[12]

Johan Cruijff - Adviseur Johan Cruijff moest in mei 2015 naar Amsterdam komen om de dingen op te lossen. Er moest weer een duidelijke lijn komen. In juni 2015 werd het bekend dat het contract van Kinsbergen niet werd verlengd. Er werd uiteindelijk de strategische commissie aangesteld die de functie van Algemeen Directeur tijdelijk vervingen. Daarnaast moest deze commissie, bestaande uit Theo van Duivenbode, Dolf Collee en Tscheu La Ling, de problemen binnen het Technisch Hart oplossen.[13]

Tscheu La Lings onderzoekEdit

Ling, die was aangesteld om de voetbaltechnische zaken te bekijken, liet zich gelijk horen. Het eerste wat Ling deed was de terugkeer van icoon John Heitinga kort tegen houden. Directeur Voetbalzaken Marc Overmars had een twee-jarig contract met Heitinga afgesproken, maar Ling wilde slechts een een-jarig contract.[14] Later werd dit een een-jarig contract, met een optie voor nog een seizoen. Daarna besloot Ling dat er pas een nieuwe spits aangetrokken mocht worden nadat Kolbeinn Sigþórsson verkocht was.[15]

Later liet RvC voorzitter Hans Wijers weten dat Ling niet zo veel macht had als iedereen dacht.:

"Laat ik beginnen met duidelijk te stellen dat hij zich niet gaat bezighouden met de dagelijkse, operationele gang van zaken van de club. En dus ook niet met het aan- en verkoopbeleid, zoals her en der reeds is gesuggereerd. Hij zal ons adviseren over het oplossen van de problemen in en rondom het Technisch Hart. En verder zal hij zich richten op de gewenste vervolgstappen voor concretisering en uitvoering van het Plan Cruijff. We zijn blij dat de heer Ling bereid is ons bij deze voetbaltechnische zaken te ondersteunen en van advies te voorzien."
RvC voorzitter Hans Wijers op de officiële clubsite, juli 2015.[16]

Ling kwam vervolgens met bepaalde adviezen. Zo stelde hij voor om het Technisch Hart te reorganiseren met een Directeur Jeugdopleiding, een hoofdtrainer en een Directeur Betaald Voetbal. Zo zouden de taken duidelijk verdeeld zijn.[17] Wim Jonk gaf later aan dat hij met deze adviezen akkoord zou zijn gegaan.[5] Mark Geestman claimde vervolgens in september 2015 dat Ling niet met iedereen binnen Ajax heeft gesproken. Ook het feit dat Johan Cruijff de baas is bij Ajax, maar nooit aanwezig is, zorgt volgens Geestman voor problemen.[1]

Ling en Johan Cruijff bespraken met Leo van Wijk, lid van de RvC, het onderzoek, waarna Van Wijk aangaf dat de plannen zouden worden doorgevoerd.[18]

Collee als DirecteurEdit

"Ik mep alles weg wat er niets mee te maken heeft."
—Duidelijke boodschap van Dolf Collee voor de dwarsliggers.[19]

De adviezen van Ling werden echter zonder pardon aan de kant geschoven, waarna de directie zelf beslissingen nam. Dolf Collee werd voor een jaar de Algemeen Directeur werd, om zo tijd te geven om Edwin van der Sar op te leiden om hem op te volgen. Daarnaast werd Van der Sar de voorzitter van het Technisch Hart en ging Marc Overmars zich puur richten op het aan- en verkoopbeleid. Zo werd de functie van Directeur Voetbalzaken opgeheven en werd Overmars de Directeur Spelersbeleid. Van der Sar nam de overige taken van de Directeur Voetbalzaken over als voorzitter van het Technisch Hart.

Ajax gaf aan dat Tscheu La Ling beschikbaar bleef als adviseur voor de RvC.[20] Later werd bekend dat de RvC Ling graag zelf voor een leidende rol wilde hebben, maar Ling bedankte echter om zo niet verantwoordelijk te worden voor de uitvoering van zijn eigen rapport.[21] De adviezen van Ling werden echter niet opgevolgd, waarna hij in oktober 2015 besloot te vertrekken.[22]

Wim Jonk gesommeerd - Op 10 november 2015 vertelde de directie, in naam van Collee en Van der Sar, Jonk vervolgens dat hij of moest buigen of het veld moest ruimen.[23] Vervolgens kwam er een persbericht op de officiële website van Ajax met de volgende boodschap:

"De problemen in en rondom het technisch hart bleven bestaan, ook na veel pogingen om de leden nader tot elkaar te krijgen. Edwin van der Sar is sinds begin september voorzitter van het technisch hart en ook hij heeft er veel tijd en energie in gestoken. Uiteindelijk zijn wij tot de conclusie gekomen dat het niet mogelijk bleek om alle leden aan boord te houden. Daarnaast zijn de eisen die Wim stelde niet in lijn met de opvattingen van de andere leden van het technisch hart, de directie en de Raad van Commissarissen. Ajax gaat verder op de ingeslagen weg. De strategie blijft hetzelfde, de individuele ontwikkeling van onze talenten blijft centraal staan."
—Collee op de officiële website van Ajax.[24]

Jonk ging echter niet akkoord met zijn ontslag en gaf aan dat hij wilde blijven strijden voor het Plan-Cruijff.[5] Hij verscheen de volgende dagen ook doodnormaal op De Toekomst om trainingen te geven aan de jeugd.[25]

"Plan-Cruijff is door iedereen omarmd. Daar was een revolutie voor nodig. Nu trekken ze hun handen er vanaf, maar ik blijf strijden voor deze visie."
—Reactie van Jonk op zijn ontslag.[5]

Johan Cruijff gaf aan dat hij verbaasd was over hoe het ging bij Ajax. Hij schaarde zich achter Jonk en gaf aan dat als het zo door ging hij wilde dat zijn naam niet meer werd misbruikt.[18] Daarnaast gaf hij aan dat Jonk de enige was die hem regelmatig belde en dat hij teleurgesteld was in Theo van Duivenbode die names de voetballers plaats had genomen in de Bestuursraad, maar met alles akkoord was gegaan.[26]

Vertrek Jonk en coEdit

SlachtoffersEdit

# Functie Naam Opvolger
1.Technisch adviseurVlag van Nederland Johan Cruijff-
2.Hoofd JeugdopleidingVlag van Nederland Wim Jonkonbekend
3.Hoofd TalentontwikkelingVlag van Nederland Ruben Jongkindonbekend
4.Manager JeugdscoutingVlag van Nederland Jasper van LeeuwenPatrick Ladru als Hoofd Jeugdscouting
5.Coördinator methodologieVlag van Duitsland Matthias Kohler-
6.lid MethodologieVlag van Nederland Michel Hordijk-

FootnotesEdit

  1. 1,0 1,1 'Het probleem is dat Johan Cruijff de baas is. Maar hij is er nooit', NOS
  2. Jonk wilde meer geld voor jeugdopleiding, Het Parool/Ajaxshowtime.com
  3. Machtsverhoudingen in leiding Ajax onduidelijk, VI/Ajaxshowtime.com
  4. 4,0 4,1 4,2 Jonk verdagert niet meer met Technisch Hart, VI.nl
  5. 5,0 5,1 5,2 5,3 5,4 Jonk: 'Wil door blijven strijden voor deze visie', De Telegraaf
  6. Molenaar: 'Jonk wil duidelijke taakverdeling', Radio1/Ajaxshowtime.com
  7. 'Verdeeldheid bij Ajax', De Telegraaf/Ajaxshowtime.com
  8. Jonk uit kritiek op aankoopbeleid, De Telegraaf/Ajaxshowtime.com
  9. Derksen" 'Mensen jeugdopleiding ontevreden, VI/Ajaxshowtime.com
  10. Driessen: 'RvC wil door met Van der Sar', De Telegraaf/Ajaxshowtime.com
  11. Van der Sar wil Kinsbergen bij Ajax houden, De Telegraaf/Ajaxshowtime.com
  12. Derksen: 'Weerstand tegen directie Ajax', VI/Ajaxshowtime.com
  13. Bericht van de Raad van Commissarissen, Ajax.nl
  14. Ling wil eenjarig contract Heitinga, De Telegraaf/Ajaxshowtime.com
  15. Pas nieuwe spits bij vertrek Siggy, De Telegraaf/Ajaxshowtime.com
  16. Groen licht UEFA voor opdracht Ling, Ajax.nl
  17. Cruijff wil Jonk als Directeur Jeugdopleiding, De Telegraaf/Ajaxshowtime.com
  18. 18,0 18,1 Cruijff: 'Misbruik dan niet meer mijn naam', De Telegraaf
  19. Collee: 'Dan mep ik alles weg', Ajaxlife.nl/Ajaxshowtime.com
  20. Wijzigingen binnen directie en RvC, Ajax.nl
  21. RvC wilde leidende functie voor Ling, De Telegraaf/Ajaxshowtime.com
  22. Ling: 'Ajax staat voor cruciale beslissing', Ajaxshowtime.com
  23. Jonk lijkt veld te ruimen bij Ajax, Telegraaf
  24. Ajax en Wim Jonk, Ajax.nl
  25. Jonk gespot op De Toekomst, Ajaxshowtime.com
  26. Cruijff: 'Het heeft Ajax 85 miljoen opgeleverd', De Telegraaf

Around Wikia's network

Random Wiki