Wikia

AFC Ajax wiki

Tijdperk Martin Jol

1.174pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share
Voorafgegaan door
The Hunting Seasons
Geschiedenis van Ajax 1
2009-10
Opgevolgd door
Tijdperk de Boer
Martin Jol2.jpg

Het Tijdperk Martin Jol duurde slechts anderhalf jaar (2009-10)

Het Tijdperk Martin Jol (mei 2009 - december 2011) was een periode van Ajax 1 onder leiding van hoofdtrainer Martin Jol.

Nadat Marco van Basten ontslag had genomen werd er voor het nieuwe seizoen 2009/10 een nieuwe trainer gezocht. Op 26 mei 2009 maakt Ajax bekend dat Martin Jol de nieuwe hoofdtrainer wordt. Jol tekende een contract voor drie jaar.

De periode onder Jol wordt gekenmerkt door veel doelpunten, met name door sterspeler Luis Suarez, waardoor Ajax ook wel FC Suarez werd genoemd. Ajax bereikte in het seizoen 2009/10 de magische grens van 100 competitie doelpunten, maar werd op een punt geen landskampioen. Wel werd de KNVB Beker gewonnen in een dubbele finale tegen aartsrivaal Feyenoord. In het seizoen 2010/11 ging het een stuk minder, waardoor er veel kritiek kwam van onder andere Johan Cruijff. Dit leidde uiteindelijk tot de Fluwelen Revolutie (2010-2013), waar trainer Jol een slachtoffer van werd. Jol maakte zijn vertrek op 6 december 2010 bekend, waarmee een einde kwam aan het Tijdperk Martin Jol. Jol werd opgevolgd door Frank de Boer en zijn Tijdperk de Boer.

GeschiedenisEdit

Seizoen 2009/10Edit

Luis Suarez.jpg

Suarez groeide onder Martin Jol uit tot aanvoerder, topscorer en echte Ajacied

1rightarrow.png Zie voor het gehele seizoen: seizoen 2009/10

Op 26 mei 2009 tekent Jol een 3-jarig contract bij AFC Ajax, als opvolger van Marco van Basten. Hij werd daarmee de hoofdtrainer en coach van het eerste elftal en tevens verantwoordelijk voor andere voetbalaangelegenheden zoals het aan- en verkoopbeleid, de scouting en de jeugdopleiding van de club. [1] Als versterking werden onder andere Marko Pantelic, Demy de Zeeuw en Jeroen Verhoeven aangetrokken. Daarentegen vertrokken spelers zoals Leonardo en Thomas Vermaelen. Jol maakt van de sterspeler Luis Suarez de nieuwe aanvoerder van Ajax 1.

De eerste seizoenshelft van het seizoen 2009/10 loopt niet helemaal vlekkeloos en er woorden hier en daar punten verloren. In de tweede seizoenshelft boekt op nationaal niveau de ene zege na de andere. Verloren wordt er namelijk niet meer en de achterstand op de koplopers FC Twente en PSV wordt tot één punt ingehaald. Sterspeler Luis Suarez scoort dat seizoen maar liefst 49 doelpunten in 48 wedstrijden. Ajax eindigt met een ongekend aantal punten van 85, en een doelsaldo van 106 voor en 20 tegen, als tweede plaats achter FC Twente. Wel werden hiermee de voorrondes voor de UEFA Champions League behaald.

In Europa speelt AFC Ajax in de UEFA Europa League. Ze wisten zich als tweede te plaatsen na wedstrijden gespeeld te hebben tegen RSC Anderlecht, FC Timişoara en NK Dynamo Zagreb. In de ronde na de winterstop heeft Ajax Juventus FC als opponent. Thuis wordt er verloren (1-2) en hoewel in Turijn een gelijkspel wordt afgedwongen, is dat onvoldoende voor een vervolg in de nieuwe UEFA Europa League.

Een toetje krijgt Ajax alsnog. Het bekertoernooi begint met moeizame duels tegen onder andere AGOVV en FC Dordrecht, maar in de finale zijn de Amsterdammers tegen Feyenoord heer en meester. Vanuit maatschappelijk oogpunt besluit de KNVB de finale over twee duels te houden. Ajax speelt eerst thuis, zonder uitpubliek, en wint met 2-0. Op 6 mei volgt de return in de Kuip, zonder Ajax-fans, en ook daar is Ajax zonder meer de beste; 1-4.

Seizoen 2010/11Edit

Dynamo Kiev - Ajax (1-1), 17-08-2010

Aan het begin van het seizoen 2010/11 moest Ajax herstellen van het WK 2010. Veel spelers waren vermoeid en dat was ook te merken aan het spel. Mounir El Hamdaoui, Mido, André Ooijer en Teemu Tainio werden aangetrokken als versterking. Er gingen ook belangrijke spelers weg zoals Gabri, Dennis Rommedahl en Marko Pantelic.

Ajax wist wel, voor het eerst sinds jaren, het hoofdtoernooi te bereiken van de UEFA Champions League, na PAOK Saloniki en FC Dynamo Kiev te hebben verslagen. In de groepsfase treffen ze een zeer zware pot met Real Madrid, AC Milan en AJ Auxerre. Het Europese avontuur liep niet gelukkig, want er werd twee maal van Real Madrid verloren, gelijk gespeeld tegen AC Milan en één maal verloren van Auxerre. Zo eindigde Ajax derde in de groepsfase, waardoor het doorstroomde naar de Europa League.

De nationale competitie verliep heel stroef en Ajax wist niet meer te domineren. Eind 2010 uit icoon Johan Cruijff veel kritiek op de Jol, club, Ajax 1 en het bestuur van de club. Het gevolg hiervan was het uitbreken van de Fluwelen Revolutie, waarvan Jol een slachtoffer werd. Op 6 december 2010 komt er, na een reeks teleurstellende resultaten, op het verzoek van Jol een einde aan de samenwerking tussen Jol en Ajax, net voor de laatste Champions League wedstrijd tegen AC Milan. Marin Jol werd opgevolgd door Frank de Boer.

EredivisieEdit

1rightarrow.png Zie voor meer informatie: Eredivisie 2009/10, Eredivisie 2010/11

In het Tijdperk van Martin Jol werd Ajax geen kampioen. In het seizoen 2009/10 eindigden Ajax als tweede met één punt verschil van FC Twente. Het seizoen 2010/11 is niet afgemaakt door Jol.

KNVB BekerEdit

1rightarrow.png Zie voor meer informatie: KNVB Beker 2009/10, KNVB Beker 2010/11

Ajax wist in het seizoen 2009/10 voor de 18e keer de KNVB Beker te winnen. Ajax begon in de 2e ronde en kwam in de finale tegen Feyenoord te staan. Ajax won de beker in een dubbele finale voor de 18e keer in de geschiedenis. In het seizoen 2010/11 speelde Ajax onder Jol twee wedstrijden die beiden werden gewonnen. Jol verloor nog nooit een bekerwedstrijd met Ajax.

Seizoen R Club T U
2009/102RVlag van Nederland AGOVV Apeldoorn 1-2
3RVlag van Nederland FC Dordrecht 1-2
1/8Vlag van Nederland WHC 1-14
1/4Vlag van Nederland NEC3-2
1/2Vlag van Nederland Go Ahead Eagles 0-6
FVlag van Nederland Feyenoord2-01-4
2010/113RVlag van Nederland MVV Maastricht5-0
4RVlag van Nederland BV Veendam3-0
vervolg in de Tijdperk de Boer

UEFA Europa LeagueEdit

1rightarrow.png Zie voor meer informatie: UEFA Europa League 2009/10

In het seizoen 2009/10 speelde Ajax in de Europa League en wist tot de Derde Ronde te komen, waar het onterecht van Juventus FC verloor.

Seizoen Ronde Club T U
2009/10POVlag van Slowakije Slovan Bratislava 5-01-2
GroepVlag van België RSC Anderlecht1-31-1
GroepVlag van Kroatië NK Dinamo Zagreb2-10-2
GroepVlag van Roemenië FC Timişoara0-01-2
3RVlag van Italië Juventus FC1-20-0

UEFA Champions LeagueEdit

1rightarrow.png Zie voor meer informatie: UEFA Champions League 2010/11

Doordat Ajax in het seizoen 2009/10 als 2e was geëindigd mochten ze deelnemen aan de voorrondes van de Champions League. Ze wisten de voorrondes door te komen en in het hoofdtoernooi te eindigen. Vervolgens kwam Ajax in een erg zware pot met AC Milan, Real Madrid en AJ Auxerre. De laatste wedstrijd van de groepsfase, de uitwedstrijd tegen AC Milan, werd niet meer gespeeld onder Jol, omdat hij ontslag had genomen vlak voor de wedstrijd.

Seizoen Ronde Club T U
2010/113QVlag van Griekenland PAOK Saloniki1-13-3
POVlag van Oekraïne FC Dynamo Kiev2-11-1
GroepVlag van Spanje Real Madrid CF0-42-0
GroepVlag van Italië AC Miland1-1 [2]
GroepVlag van Frankrijk AJ Auxerre2-12-1

StatistiekenEdit

Competitie Waar Wed W G V  %win
Vlag van Nederland EredivisieThuis26213280.77%
Uit25156460%
Totaal51369672%
Vlag van Nederland KNVB BekerThuis4400100%
Uit5500100%
Totaal9900100%
Vlag van Nederland Johan Cruijff SchaalThuis10010%
Uit0000 -
Totaal10010%
Vlag van UEFA UEFA Europa LeagueThuis521240%
Uit532060%
Totaal1053250%
Vlag van UEFA UEFA Champions LeagueThuis522140%
Uit40220%
Totaal924322,22%
Totaal8052161265%

ErelijstEdit

Suarez KNVB beker.jpg

Luis Suárez met de KNVB Beker 2010

Nationaal

Vriendschappelijk

Persoonlijk

SpelersEdit

Selectie Spelers die in de periode Martin Jol hebben gespeeld voor Ajax

  • (*) = Debutant

Aan-/verkoopbeleidEdit

Aangetrokken spelers

Doorgestroomd via Jeugdopleiding:

The Jol's.jpg

The Jol's

Vertrokken spelers

Tijdperk Martin Jol.jpg

Martin Jol in de Amsterdam ArenA

Zie ookEdit

FootnotesEdit

  1. Martin Jol nieuwe trainer Ajax, Ajax.nl
  2. De uit-wedstrijd tegen AC Milan werd niet onder Martin Jol gespeeld, maar in Tijdperk De Boer
  3. Semi-Kampioen

Around Wikia's network

Random Wiki