Wikia

Voorafgegaan door
Tijdperk Martin Jol
Geschiedenis van Ajax 1
2010-heden
Opgevolgd door
-
Media xl 567422

Frank de Boer

Het Tijdperk de Boer (december 2010 - heden) is de huidige periode van Ajax 1, met als hoofdtrainer Frank de Boer.

In december 2010 stapte trainer Martin Jol op en kwam Frank de Boer aan het roer te staan. Onder De Boer ging Ajax 1 weer 4-4-3 spelen en kreeg de jeugd weer de kans. Er werden vervolgens vier landskampioenschappen (2011, '12, '13, '14) op rij behaald, iets wat nog nooit was gebeurd in de geschiedenis van Ajax 1. Daarnaast wist Ajax 1 twee maal de finale van de KNVB Beker te bereiken (2011, '14) en won het de Johan Cruijff Schaal 2014. Ajax 1 werd drie maal uitgeroepen tot Amsterdamse Sportploeg van het Jaar (2012, '13, '14) en werd in 2013 en 2014 uitgeroepen tot sportiefste ploeg van de Eredivisie.

SeizoenenEdit

Siem2

De Jong na de 1-0 in de kampioenswedstrijd tegen FC Twente, 15 mei 2011

Seizoen 2010/11 - Op 6 december 2010 stapte Martin Jol op als hoofdtrainer bij Ajax. Frank werd aangesteld als interim hoofdtrainer van Ajax 1, hoewel hij zelf liever was begonnen als assistent-trainer. De Boer debuteerde als coach in de Champions League wedstrijd tegen AC Milan. Hij liet gelijk zijn nieuwe visie zien door Mounir El Hamdaoui niet samen te laten spelen met Luis Suárez, wat het begin bleek te zijn van een ruzie tussen El Hamdaoui en Frank. De wedstrijd in Italië werd onverwachts met 0-2 gewonnen met goed spel van Ajax. Niet veel later tekende Frank een contract als hoofdtrainer en lid van het Technisch Hart tot medio 2014. [1] Frank haalde vervolgens Hennie Spijkerman terug uit Zuid-Afrika om samen met Danny Blind zijn assistent-trainer te worden.

Het hele seizoen stonden FC Twente en PSV boven aan de ranglijst. Na de winterstop zette Frank en zijn team echter de achtervolging in. Op 15 mei 2011, de laatste speelronde, stond Ajax thuis tegenover FC Twente en kon bij winst kampioen worden. In een fantastische kampioenswedstrijd wist Ajax door twee doelpunten van Siem de Jong en een eigen doelpunt van Danny Landzaat met 3-1 te winnen, waardoor Ajax na zeven jaar weer kampioen van Nederland werd. Met deze prestatie werd Frank na Rinus Michels en Ronald Koeman de derde persoon die als speler en trainer kampioen werd met de Amsterdamse club. Ook werd dat seizoen de bekerfinale bereikt, die verloren ging van FC Twente met 2-3.

Seizoen 2011/12 - Frank gaf vertrouwen aan Daley Blind als linksback, maakte van Vurnon Anita een verdedigende middenvelder en zette Siem de Jong door het vele blessureleed in de spits. Op een gegeven moment stond Ajax 13 punten achter op de koploper, maar er werd weer een inhaalrace ingezet. Op woensdag 2 mei 2012 versloeg Ajax thuis voor eigen publiek VVV-Venlo met 2-0 en werd zo weer kampioen. Dit was knap door de vele blessures, de achterstand en de Fluwelen Revolutie die zijn top bereikte. De laatste keer dat Ajax een titel prolongeerde was in 1996, toen Ajax onder Louis van Gaal de titel won. Frank de Boer is de tweede Ajacied die zowel als speler en als trainer de titel heeft geprolongeerd. De enige die hem voorging was Rinus Michels. Hij werd dat seizoen genomineerd voor de Rinus Michels Award en won De Fanny voor Amsterdamse Trainer van het Jaar.

"Ferguson van Ajax worden? Teken er zo voor!"
—Frank de Boer in een interview. [2]

Seizoen 2012/13 - Ook na het vertrek van sterkhouders Jan Vertonghen, Theo Janssen, Gregory van der Wiel en Vurnon Anita wist Frank alsnog kampioen te worden. Deze keer werd er echter geen inhaalrace gehouden, maar stond Ajax lang bovenaan met dominant voetbal. In de Champions League wist Ajax knap derde te worden in een groepsfase met de kampioenen van Engeland (Manchester City FC), Spanje (Real Madrid CF) en Duitsland (Borussia Dortmund). Met zijn 3 achtereenvolgende landskampioenschappen komt hij in een rijtje met Rinus Michels en Louis van Gaal. Na het seizoen verlengde hij zijn contract tot medio 2017. [3]

Seizoen 2013/14 - Aan het begin van het seizoen wist Frank met zijn team eindelijk de Johan Cruijff Schaal te winnen. Sterkhouders Christian Eriksen en Toby Alderweireld vertrokken, maar er werd geen versterking gehaald. Ajax kwam moeilijk op gang, maar beleefde voor de winterstop een goede reeks. Ze kwamen op kop te staan en in de Champions League werd er legendarisch met 2-1 van FC Barcelona gewonnen. Na de winterstop bleef Ajax bovenaan staan, maar kwam het in een dal terecht. De kansloze en pijnlijke uitschakeling in Europa door Red Bull Salzburg was het dieptepunt. Ajax bleef echter aan kop en ook de beker finale werd bereikt. In een aparte finale, met vuurwerk op het veld, werd Ajax compleet weggespeeld door tegenstander PEC Zwolle. Ajax verloor maar liefst met 5-1, waarna Ajax veel kritiek kreeg. Een week later werd echter het kampioenschap behaald. Ajax werd hiermee voor het eerst in de clubgeschiedenis vier keer op rij kampioen. Frank was hiermee de eerste trainer in Nederland die dat wist te behalen. Ook is het een record om in de eerste vier seizoen kampioen te worden.

Seizoen 2014/15 - Net als in de voorgaande jaren vertrokken de sterkhouders: Siem de Jong en Daley Blind. Daarnaast was er het pijnlijke vertrek van Kenneth Vermeer naar aartsrivaal Feyenoord. Ajax 1 begon met het doorgebroken talent Anwar El-Ghazi aan het seizoen. Een andere revelatie was de gehuurde Arek Milik, die voor de winterstop maar liefst 17 keer wist te scoren. Hoewel de Johan Cruijf Schaal 2014 werd verloren van PEC Zwolle, begon Ajax aardig aan het seizoen. Hoewel er pijnlijk werd verloren van PSV wist Ajax nog nooit zo veel punten onder De Boer binnen te halen in de eerste seizoenshelft: 39 punten in 17 wedstrijden. Ajax speelde echter alles behalve goed, en dat terwijl de doelstelling aan het begin van het seizoen attractief voetbal was. De tweede helft van het seizoen begon dramatisch en er kwam veel kritiek op het spel en de tactiek.

Stijl en visieEdit

"Toen ik voor de groep kwam, speelde Ajax geen echt voetbal meer. Ik wilde dominant, aanvallend voetbal gaan spelen, jonge spelers uit onze opleiding laten doorbreken en een competitief team samenstellen."
Frank de Boer, mei 2014 [4]

Frank de Boer is een trainer met een duidelijke visie. Hij is erg direct, maar wel eerlijk. Zo speelden de beste spelers, maar was hij nooit bang om een talent uit de jeugdopleiding in het diepe te gooien. De jeugd kans geven in de voorbereiding van een nieuw seizoen vind Frank één van de leukste dingen om te doen. Ook rouleerde hij vaak, waarmee hij veel spelers tegelijkertijd vertrouwen gaf. Het Ajax-spel, de 4-4-3 opstelling, werd onder Frank gespeeld. Aanvallend positiespel, met veel balbezit en druk op de bal. Het liefst had Frank een selectie van 18 á 19 man, zodat er meer spelers tevreden zouden zijn dan ontevreden. [5]

De eerste seizoen speelde Ajax 1 met een verdedigende middenvelder met de punt naar achter. Door het teleurstellende seizoen 2014/15 ging Ajax in het seizoen 2015/16 soms ook met de punt naar voren spelen met een 'Nummer 10' . [6]

Met Frank moest echter niet gesold worden. Zo werd Mounir El Hamdaoui, één van de toen betere spelers bij Ajax, zonder pardon teruggezet naar Jong Ajax omdat hij het teambelang in gevaar bracht met zijn brutale gedrag tegenover Frank. Ook met te laat komen is Frank streng; op een filmpje is te zien dat Frank boos reageert op het te laat komen van de toenmalige Jong Ajax-talenten Stefano Denswil en Lesley de Sa.

OpstellingEdit

1rightarrow Zie voor meer informatie over de spelers in het tijdperk en de opstellingen door de jaren heen: Tijdperk de Boer (opstelling)

EredivisieEdit

Het seizoen 2010/11 is niet afgemaakt door Jol, maar werd afgemaakt door Frank de Boer. Zijn eerste wedstrijd als trainer in de Eredivisie was de uitwedstrijd tegen Vitesse, die met 0-1 werd gewonnen.

StatistiekenEdit

Seizoen Wedstrijden Doelsaldo PT Klassering
T W G V Win % DV DT DS
2010/11 17 1322 76.5 361323 41 Kampioen
2011/12 34 2374 67.6 933657 76 Kampioen
2012/13 34 22102 64.7 833152 76 Kampioen
2013/14 34 20113 58.8 692841 71 Kampioen
2014/15 34 2185 61.8 692940 71 2e
2015/16 25 1942 76.0 601644 61 -
Totaal 178 1184218 66.3 410153257 396 -

TegenstandersEdit

Club W Seizoen
2011 11/12 12/13
ADO Den HaagT 4-0
U3-20-2
AZT4-02-22-2
U 1-1
SBV ExcelsiorT4-14-1
U 1-4
FeyenoordT2-01-1
U 4-2
De GraafschapT2-03-1
U 1-4
FC GroningenT2-02-0
U 1-0
sc HeerenveenT 5-1
U1-20-5
Heracles AlmeloT3-06-0
U 2-3
NAC BredaT 2-25-0
U0-30-2
N.E.C.T 4-1
U1-20-31-6
PSVT 2-0
U0-02-2
RKC WaalwijkT 3-0
U 0-1
Roda JCT 4-1
U2-20-4
FC TwenteT3-11-1
U 1-2
FC UtrechtT 0-2
U3-06-4
VitesseT 4-1
U0-11-3
VVV-VenloT1-02-0
U 2-2
Willem IIT
U1-3
  • Laats bijgewerkt na: Ajax - NAC 25 augustus 2012

KNVB BekerEdit

1rightarrow Zie voor meer informatie: KNVB Beker 2010/11

In Seizoen 2010/11 speelde Ajax onder Martin Jol twee wedstrijden die beiden werden gewonnen. Nadat Martin Jol was opgestapt kwam Frank de Boer aan het roer te staan. Zijn debuut als trainer in de KNVB Beker was de 1/8 finale tegen AZ die thuis met 1-0 werd gewonnen.

Seizoen R Club T U
2010/111/8AZ1-0
1/4NAC Breda4-1
1/2RKC Waalwijk5-1
FFC Twente 3-2
2011/122Rvv Noordwijk 1-3
3RRoda JC 2-4
1/8AZ2-3

UEFA Champions LeagueEdit

1rightarrow Zie voor meer informatie: Champions League 2010/11

Onder Martin Jol wisten de voorrondes door te komen en in het hoofdtoernooi te eindigen. Ze kwamen in een zware pot met AC Milan, Real Madrid en AJ Auxerre. De laatste wedstrijd van de groepsfase, de uitwedstrijd tegen AC Milan, werd niet meer gespeeld onder Martin Jol, omdat hij ontslag had genomen vlak voor de wedstrijd. Frank de Boer werd als gekozen als opvolger en de uitwedstrijd tegen AC Milan zou zijn debuut betekenen als trainer van Ajax, die hij gelijk wist te winnen. Ajax eindigden derde in de groepsfase dus stroomde door naar de Europa League.

Seizoen Ronde Land Club T U
2010/11GroepItalië AC Milan[7] 0-2
2011/12GroepFrankrijk Olympique Lyonnais0-00-0
GroepSpanje vlag Real Madrid CF0-33-0
GroepKroatië Dinamo Zagreb4-00-2
2012/13GroepWest Duitsland Borussia Dortmund 1-0
GroepSpanje vlag Real Madrid CF1-4
GroepEngeland Manchester City FC3-12-2

UEFA Europa LeagueEdit

1rightarrow Zie voor meer informatie: Europa League 2010/11

In het Seizoen 2010/11 speelde Ajax in de Europa League doordat het in de groepsfase al derde eindigden.

Seizoen R Land Club T U
2010/112RBelgievlagRSC Anderlecht2-0 0-3
1/8Rusland vlag Spartak Moscow0-1 3-0
2011/122REngeland Manchester United FC0-21-2

PrijzenkastEdit

Frank4

Frank met de vier schalen

1
1
1
1
2
1112131415
Eredivisie

Nationaal

Vriendschappelijk

Team

RecordsEdit

PersoonlijkEdit

Technische StafEdit

"Ik wilde alleen aan deze klus beginnen als ik Hennie aan mijn zijde zou hebben."
Frank de Boer over zijn assistent Hennie Spijkerman. [8]
Technische Staf Tijdperk de Boer 2

Technische Staf. Hennie Spijkerman, Frank de Boer en Dennis Bergkamp.

Hoofdtrainer Frank de Boer behield oud teamgenoot en goede vriend Danny Blind als assistent-trainer. Daarnaast haalde De Boer Hennie Spijkerman terug uit Zuid-Afrika om assistent-trainer te worden. Ook Carlo l'Ami bleef zijn rol vervullen als keeperstrainer. Door de Fluwelen Revolutie (2010-2013) werd assistent-trainer Danny Blind vervangen door Dennis Bergkamp. Jaap Stam werd in het seizoen 2013/14 de derde assistent-trainer van De Boer, maar werd na een jaar aangesteld als trainer van Jong Ajax.

Spijkerman werd de rechter hand van De Boer. Al het niet-voetbal-gedeelte wordt geregeld door Hennie Spijkerman, al het organisatorische. Hij is een echte manager. [9] Spijkerman is erg gestructureerd, terwijl De Boer meer praktisch is. Daarnaast heeft Spijkerman veel contact met de medische staf en geldt hij als een vader figuur voor zowel de trainers als voor de spelers. [10] Ook is Spijkerman de man achter het positiespel.

Bergkamp is als assistent-trainer voornamelijk bezig met de aanvallers. Hij was als ex-sterspeler belangrijk voor veel jonge talentvolle aanvallers. Ook was hij een bij de overgang van spelers naar Ajax een belangrijke factor. Zo kwam in 2012 Tobias Sana over vanuit Zweden. Hij gaf aan dat het een droom was om met Bergkamp te gaan werken.

In het seizoen 2015/16 voegde Ajax Orlando Trustfull toe aan de technische staf. Trustfull ging zich vooral bezig houden met het technische vlak.

Functie Seizoen
2011 2011/12 2012/13 2013/14 2014/15 2015/16
Assistent-trainerDanny BlindDennis Bergkamp
Assistent-trainerHennie Spijkerman
Assistent-trainer- Jaap Stam-O. Trustfull
KeeperstrainerCarlo l'Ami

FootnotesEdit

  1. Ajax en De Boer akkoord over contract tot 2014, VI.nl
  2. De Boer: 'Ferguson van Ajax worden? Teken er zo voor', VI.nl
  3. Ajax verlengt contract Frank de Boer, Ajax.nl
  4. 'Vrijblijvend gesprek Spurs en Ajax', Inside Futbol
  5. Tegen Celtic weer hoger niveau halen, Ajax.nl
  6. 'De Boer wil Ajax vaker met een nummer 10 laten spelen', Voetbal International
  7. Bij de thuiswedstrijd was Frank de Boer nog geen hoofdtrainer van Ajax 1. Zie voor voorafgaande wedstrijden Tijdperk Martin Jol
  8. De Boer looft samenwerking Spijkerman, Voetbal International/Ajaxshowtime.com
  9. 'Spijkerman erg belangrijk voor Ajax', Studio Voetbal/Ajaxshowtime.com
  10. 'Spijker man is een vaderfiguur', Voetbal International/Ajaxshowtime.com

Around Wikia's network

Random Wiki