Wikia

AFC Ajax wiki

UEFA Champions League

1.174pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share
UEFA Champions League logo.png
1rightarrow.png Zie voor de hoofdpagina: Beker voor Landskampioenen

De UEFA Champions League is het belangrijkste voetbaltoernooi in en rond Europa. De beste clubs uit Europa strijden om de 'cup met de grote oren'. Het toernooi wordt georganiseerd door de Europese voetbalbond UEFA en bestaat sinds 1992, toen het werd geïntroduceerd als vervanger en opvolger van de Europacup I.

AFC Ajax in de Champions LeagueEdit

1rightarrow.png Zie ook: Ajax UEFA Champions League geschiedenis
Champwin.jpg

Ajax wint de Champions League 1995

Ajax 1 nam in het seizoen 1994/95 voor het eerst deel aan de Champions League. De jonge ploeg, met spelers als Danny Blind, Frank de Boer, Clarence Seedorf, Jari Litmanen, Frank Rijkaard en Finidi George, onder leiding van Louis van Gaal wist verrassend door te stoten naar de finale die met 1-0 werd gewonnen van AC Milan door een puntertje van de nog maar 18-jarige Patrick Kluivert. Het seizoen erna werd de finale weer behaald, maar deze keer verloren de Ajacieden na strafschoppen van Juventus FC.

Aan het begin van de 21e eeuw verloor Ajax zijn plaats aan de Europese top en wist Ajax niet te presteren in de Champions League. Het beste seizoen was het seizoen 2002/03 waarin de kwartfinale werd bereikt. AC Milan won schakelde de jonge ploeg nipt uit met 2-3 in de laatste minuten. Uitblinkers waren de talenten Wesley Sneijder, Rafael van der Vaart en Zlatan Ibrahimović.

Na 5 jaar afwezigheid wist Ajax met spelers als Luis Suárez, Christian Eriksen en Jan Vertonghen doormiddel van de voorrondes het hoofdtoernooi van de Champions League 2010 te bereiken. Sinds Frank de Boer aan het roer staat weet Ajax weer te presteren. Nu als underdog worden de laatste jaren grote ploegen als AC Milan (2010), Manchester City FC (2012) en FC Barcelona (2013) verslagen met het Ajax-spelletje.

ResultatenEdit

Finale Jaren
Champions beker logo.png
Winnaar
1995
2e plaats1996
1/2 Finale1997
1/4 Finale2003
1/8 Finale2006
F
F
1/2
G
3Q
1/4
G
G
1/8
3Q
3Q
G
G
G
G
G
3Q
PO
93949596979899000102030405060708091011121314151617*
Champions League

WedstrijdenEdit

1rightarrow.png Zie voor meer informatie: Wedstrijden in de UEFA Champions League

Spelers in de Champions LeagueEdit

1rightarrow.png Zie voor dit onderwerp: Spelers in de Champions League
Jari3.jpg

Jari Litmanen, meeste wedstrijden/topscorer in de Champions League

De meest succesvolle speler die voor Ajax in de Champions League heeft gespeeld is de Finse Ajacied Jari Litmanen. Hij speelde een hoofdrol in de succesvolle jaren 1990, waarin Ajax de Champions League won. Inclusief met zijn korte terugkeur aan het begin van de 21e eeuw speelde Litmanen 42 wedstrijden voor Ajax in Champions League, waarin hij 20 keer wist te scoren. Hiermee heeft hij beide records op zijn naam staan. Patrick Kluivert staat op de lijst van topscorers als tweede (9 doelpunten) en wordt gevolgd door Zlatan Ibrahimović met 7 doelpunten.

FinancieelEdit

1rightarrow.png Zie voor meer informatie: Financiële opbrengst UEFA Champions League

FootnotesEdit

AFC Ajax in competities
Nationaal: Eredivisie KNVB Beker Johan Cruijff Schaal

Europees: Champions League Europa League Super Cup Europacup I Europacup II UEFA Cup
Mondiaal: Wereldbeker Voetbal

Around Wikia's network

Random Wiki