Wikia

UEFA Champions League 2010/11
Eindstand
Kampioen Spanje vlag FC Barcelona
Runner-up Engeland Manchester United FC
Ajax statistieken
Ajax positie Groepsfase
Wedstrijden 10 (3W, 4G, 3V)
Topscorer Uruguay vlag Luis Suárez (4)
2007/08
2011/12

Het UEFA Champions League seizoen 2010/11 was kort, maar krachtig seizoen in de Champions League. AFC Ajax wist zich na vier lange jaren weer te plaatsen, via de voorrondes, voor de UEFA Champions League. Toby Alderweireld maakte in de uitwedstrijd tegen AJ Auxerre het 100 doelpunt van Ajax in het hoofdtoernooi van de UEFA Champions League. [1]

WedstrijdenEdit

De wedstrijden

Ronde Club T U
3QGriekenland1 PAOK Saloniki1-13-3
POOekraine vlag FC Dynamo Kiev2-11-1
GroepSpanje vlag Real Madrid CF0-42-0
GroepItalië AC Milan1-10-2
GroepFrankrijk AJ Auxerre2-12-1

Eindstand Groepsfase

# Club GS W G V DV DT DS P
1. Spanje vlag Real Madrid 6 4 1 0 15 2 +13 16
2. Italië AC Milan 6 2 2 2 7 7 +0 8
3. Nederlands vlag AFC Ajax 6 2 1 3 6 10 -4 7
4. Frankrijk AJ Auxerre 6 1 0 5 3 12 -9 3

VerloopEdit

VoorrondesEdit

"Sulejmani.. Suárez.. de Jong kan op Sulejmani, daar is Sulejmani, daar is Sulejmani! En.. Jahwel! Jahwel, Mounir El Hamdaoui schiet Ajax naar de Champions League! Dat kan haast niet meer mis gaan. Dit is dé beslissing!"
—Commentator na het doelpunt van Mounir El Hamdaoui tijdens Ajax - Dynamo Kiev (25 augustus 2010)
Jantje2

De emoties van Jan Vertonghen en Maarten Stekelenburg na het laatste fluitsignaal, Ajax - Dynamo Kiev

Vier jaar lang speelde Ajax geen Champions League, omdat het al zeven jaar lang geen kampioen was geworden, en het niet door de voorrondes kwam. Echter in het Seizoen 2010/11 lukte het Ajax onder Martin Jol, en met ster speler Luis Suárez, om eindelijk weer deel te nemen aan het kampioenenbal. In de derde voorronde werd Ajax gekoppeld aan PAOK Saloniki uit Griekenland. In de thuiswedstrijd speelde Ajax 1-1 gelijk door een doelpunt van Luis Suárez. Ook de uitwedstrijd eindigde gelijkspel waar Ajax een 1-0 achterstand omboog naar een 1-3 voorsprong door doelpunten van Luis Suárez, Siem de Jong en Rasmus Lindgren. Echter scoorde PAOK nog twee maal, terwijl Maarten Stekelenburg een penalty tegenhield. In de play-off wedstrijd was de tegenstander FC Dynamo Kiev. In Oekraïne speelde Ajax gelijk (1-1), maar thuis werd er overtuigend gewonnen met 2-1. Nadat Luis Suárez wederom wist te scoren maakte Mounir El Hamdaoui het winnende doelpunt, waardoor Ajax na jaren terugkeerde in de Champions League.

GroepsfaseEdit

In de groepsfase werd Ajax gekoppeld aan AC Milan, Real Madrid CF en AJ Auxerre. Ondanks de uitzonderlijk zware loting waren de Ajacieden vastberaden iets van zich te laten horen. De eerste wedstrijd in Spanje, tegen het sterrenteam van Real Madrid, werd echter kansloos verloren met 2-0. Ajax-doelman Maarten Stekelenburg zorgde ervoor dat het niet uitliep tot een monsterscore. Bij de eerste thuiswedstrijd (tegen AC Milan) kwam Ajax veel beter voor de dag. Het werd 1-1 door een doelpunt van Mounir El Hamdaoui op aangeven van Luis Suárez. Voor AC Milan scoorde Zlatan Ibrahimović op aangeven van Clarence Seedorf. In het tweeluik tegen AJ Auxerre was Ajax veruit de betere ploeg. Ondanks dat verloor Ajax in Frankrijk met 2-1, thuis werd er gewonnen met 2-1. Toby Alderweireld maakte in de uitwedstrijd tegen AJ Auxerre het 100 doelpunt van Ajax in het hoofdtoernooi van de UEFA Champions League. [1] Daarna kwam Real Madrid op bezoek in Amsterdam, dat uitliep op een drama voor Ajax (0-4). Martin Jol stapte op bij Ajax na een aantal teleurstellende resultaten. Jeugdtrainer en oud-Ajacied Frank de Boer werd de nieuwe coach. Frank de Boer werd gelijk in het diepen gegooid: zijn eerste wedstrijd als trainer van Ajax was de Champions League wedstrijd AC Milan - Ajax in Italië. Ajax was herboren en speelde AC Milan, die de wedstrijd niet al te serieus namen, van de mat af. Het werd uiteindelijk 0-2 voor Ajax door doelpunten van Demy de Zeeuw en Toby Alderweireld. Ajax eindigde als derde in de poule, waardoor het overwinterde in de UEFA Europa League.

SpelersEdit

WedstrijdenEdit

Speler Kwalificatie Hoofdtoernooi Totaal
3Q PO Groepsfase
PAOK Kiev RMA ACM AUX
T U T U U T T U T U W D
Belgievlag Alderweireld 1 1 82
Curacao Anita 70
Nederlands vlag El Hamdaoui 1 1 82
Nederlands vlag Emanuelson 100
Kameroen vlag Enoh 90
Denemarken vlag Eriksen 80
Nederlands vlag S. de Jong 1 91
Zweden vlag Lindgren 1 71
Spanje vlag Oleguer 30
Nederlands vlag Ooijer 30
Nederlands vlag Sarpong 10
Nederlands vlag Stekelenburg 100
Uruguay vlag Suárez11 1 1 94
Servië vlag Sulejmani 100
Finland Tainio 20
Nederlands vlag Van der Wiel 100
Belgievlag Vertonghen 1 91
Nederlands vlag De Zeeuw 11 102
Betekenis
Basisplaats
Invalbeurt
2Aantal doelpunten

DoelpuntenEdit

  • Q = Kwalificatie/play-off wedstrijden
  • H = Hoofdtoernooi
  • T = Totaal doelpunten
# Speler Doelpunten
Q H T
1.Uruguay vlag Luis Suárez314
2.Nederlands vlag Mounir El Hamdaoui112
Nederlands vlag Demy de Zeeuw 22
Belgievlag Toby Alderweireld 22
5.Nederlands vlag Siem de Jong1 1
Zweden vlag Rasmus Lindgren1 1
Belgievlag Jan Vertonghen1 1
Totaal7613

Zie ookEdit

FootnotesEdit

Around Wikia's network

Random Wiki